Om Ord och känsla

Bloggen Ord och känsla består av en handfull blogginlägg som alla handlar om skrivande. Jag som har skrivit dem heter Anna Yngvesson och jobbar på kyrkokansliet i Uppsala, framför allt med de nationella sidorna på Svenska kyrkans webbplats.

Varför en blogg om skrivande? Vi som skriver vill förstås bli lästa, men det finns mycket att tänka på för att en text ska fånga sina läsare och bli förstådd. Därför behöver vi sprida kunskap om hur vi skriver klarspråk. Det är ett syfte med min blogg.

Begreppet klarspråk innebär, mycket kort sagt, att vi skriver ledigt, men korrekt, och ser en grupp läsare framför oss.

Om klarspråk på Institutet för språk och folkminnens webbplats

Jag vill inspirera dig till att reflektera över dina texter. Funkar dina rubriker? Har du testat din text på en vän eller kollega innan du publicera den?

Du kan också se bloggen som ett komplement till en klarspråksutbildning som finns tillgänglig för alla medarbetare i Svenska kyrkan.

Klarspråk på Utbildningsportalen

Krydda din text med känsla

Om du inte skriver i tjänsten kanske du tänker att klarspråk inte är relevant för dig. Men det tycker jag. Att skriva skriva personligt präglade texter, kryddade med känsla är ingen motsättning till klarspråk.

Hämta inspiration till din egen blogg

Ett annat syfte med min blogg är att du som är bloggare här på bloggportalen ska kunna kika på hur jag har byggt upp mina blogginlägg med olika funktioner, och hämta inspiration för hur du bygger dina blogginlägg.

På bloggportalen finns också lathundar för dig som bloggar.

Lathundar för bloggaren

En färdig blogg – med möjlighet till fler inlägg

Det vanliga är att en bloggare bloggar regelbundet, men Ord och känsla består av ett färdigt paket. Om du ändå önskar att jag belyser en särskild klarspråksfråga är du välkommen att skriva det i en kommentar här eller i ett av mina blogginlägg. Kanske landar det i ännu ett blogginlägg.