Om mej och bloggen

Jag heter Erik Stenberg Roos, jag arbetar som präst i Svenska kyrkan i södra Thailand. Under sommaren 2015 har en svensk film vid namn ’Prästen i paradiset’ gått upp på biograferna. Den är till stor del inspelad där vi i Svenska kyrkan arbetar och rör oss. Jag tyckte filmen var rolig. Jag uppfattar filmen som varande lika delar komedi och parodi över hur vi arbetar. Enligt vår uppfattning är den dock inte speciellt lik det vi ser i vår vardag.

Tanken med den här bloggen är att beskriva hur vi som arbetar i Svenska kyrkan i södra Thailand har det i vår vardag. ’Vi’ är i det här fallet två personer. Min fru Anna är assistent, socionom och kurator, jag är präst. Att få vara präst och kyrka i paradiset är fantastiskt. Vi trivs varenda dag på jobbet.

Paradiset och att få arbeta där är dock inte enbart enkelt. Alla som har läst om paradiset i bibeln vet, att en av dom mest kända figurerna i berättelsen är en orm. Ormen symboliserar mycket av det som går fel och inte fungerar.

Att blogga om vardagen i södra Thailand kommer att innebära fantastiska berättelser om lyckliga människor. Bloggen kommer också att innehålla berättelser om människor som inte har det bra. Det skulle inte vara ärligt att bara skriva om hur bra allt går.

Samtliga människor som finns med i berättelser där något har fungerat mindre bra är maskerade till oigenkännlighet.

Välkommen att läsa!