Det här blogginlägget handlar om Matt 15:21-28. Läs texten här: https://bibeln.se/visa?q=mat.15.21-15.28@b2k
Jag avskyr texten om Jesus och den kananeiska kvinnan.
Och jag älskar texten om Jesus och den kananeiska kvinnan.
Jag är så kluven att den här texten, texten om texten, har tagit flera dagar att skriva.
I korthet händer det här i texten: En kvinna som inte tillhör israeliterna ber Jesus om hjälp för sin dotter, men han ignorerar henne. När hon envisas säger han till henne att han bara blivit kallad till att hjälpa sitt eget folk, att man inte ska ta brödet från barnen och ge till hundarna. När hon då säger att även hundarna får äta smulorna från sina herrars bord, ändrar sig Jesus till slut och hjälper henne, för att hennes tro är stark.
Jag kan inte läsa på något annat sätt än att Jesus är rätt otrevlig här. Kvinnan som ber om hjälp bemöts på ett otrevligt sätt. Det är möjligt att Jesus har en dålig dag, eller att det finns annat med i bilden, visst. Men alldeles oavsett det är det en oerhört osmickrande bild av en grupp män som anser sig vara förmer än en kvinna av ett annat folk, och behandlar henne därefter.
Det gör lite ont att läsa det. Hur kan den Jesus som jag älskar och respekterar göra så här? Jag har varit med om att bli osynliggjord, att bli retad, kallad otrevliga saker, exkluderad. Det tror jag att många av oss har. Och det liksom ekar i kroppen när jag läser. Alla de känslor som mobbning och uteslutande väckte kommer tillbaka. Och det gör ont.
Jag har läst massor med kommentarer till den här texten som hävdar att Jesus vill väl, att han vill utmana kvinnan att våga kräva mer. Så kan andra läsa texten, men inte jag. Jag stannar inför hur hon blev bemött.
Och samtidigt. Det händer så stora saker i den här texten. Kvinnan som blir exkluderad vägrar flytta på sig. Hennes desperation är så stor, och hon slåss för någonting så viktigt, att hon inte kan acceptera den plats som killgänget vill att hon ska ha. Hon säger emot. Hon resonerar. Det finns någonting väldigt inspirerande i en förtryckt människa som vägrar acceptera den behandling hon utsätts för.
Och Jesus ändrar sig.
Det är det största för mig. Det är här det ligger, det jag älskar med den här texten. Jesus ändrar sig. Han är inte en mobbare. Gud kan ändra sig, kan ta in en människas vädjan, kan lyssna trots att det först tycks gå rakt emot vad han tror är meningen med allt.
Kanske är det Jesus mänsklighet som i början ställer sig i vägen för mötet med kvinnan – vi vet ju hur förtjusta vi människor är i att dela upp i vi och dem, i värdiga och ovärdiga, i inkluderade och exkluderade.
Den kananeiska kvinnans envishet får Jesus att stanna upp. Hon påminner Jesus om just den där uppdelningen, visar hur absurd och rent ut sagt okristen den är, och Jesus hör och förstår. Och där och då blir frälsningen allas.
Alla är värdiga. Alla är inkluderade. Även om Jesus har en dålig dag. Och det har vi en desperat mamma att tacka för.
När Jesus ändrar sig
Kommentarer
7 svar till ”När Jesus ändrar sig”
-
Tack!
-
Maria,
Det här var den finaste och bästa läsning/tolkning av denna svåra bibeltext som jag någonsin läst. Tack!
Med vänlig hälsning,
Camilla -
Tack! De här tankarna är underbara att läsa!
-
Tack Maria!
Din text och dina tankar hjälper mig att ännu djupare och tydligare förstå hur det mänskliga i oss behöver ta hjälp av det gudomliga för att kunna göra det rätta så att det också blir gott.
Jesusperspektivet.Kvinnans underläge finns hos mig med. Både som ett nedärvt förtryck, komplex och konkret tillkommet i unga år.
Och nu kan jag se mitt inre barn som min inre dotter, som också hon har en demon inom sig, även den nedärvd. Och jag förstår att om jag ber enträget om hjälp för mitt inre barn kommer både hon och jag få hjälp att tillfriskna.Tack Maria Bergius!
-
Tack för din text! Jag har också störd mig på hur Jesus svarar till henne och inte riktigt förstått hur Jesus kan ses som allas frälsare om kvinnorna räknas som andra klass medborgare. Hade aldrig ens tänkt på att han ändrade ju sig. Jag har och fortfarande fastnar på hur hon blir bemött.
Tack för en ny tanke! -
Jag förstår men i bönepodden idag säger man att Jesus ville s a s ta det från en humoristisk sida.. kanske kan mildra det kärva intrycket?
Det finns ju annars flera tillfällen beskrivna i GT att Gud ändrar sej.
Jag fann tröst i den andaktsbok av Bo Giertz jag fn läser (Att tro på Kristus)han skriver att ” det ännu inte var tid att rikta budskapet till hedningarna men att den tiden skulle komma!” -
Man kan kanske se på dialogen som ytterligare ett tillfälle där superretorikern Jesus blir avklädd en del av sina missuppfattningar om sig själv och sitt uppdrag. Evangelierna blir plötsligt begripliga på ett rationellt plan om man förstår Jesu vandring från att från mamma fått höra att Gud har ett uppdrag till dig, till samtalet i templet när han var tolv, till mötet med Johannes Döparen och dennes död, till bröllopet i Kana, till förklarelseberget och fram till korset, graven och uppståndelsen. Samtalet med den kananeiska kvinnan kanske utgör ännu en mosaikbit i Jesu självbildspussel.
Lämna ett svar