En ung tjej står bered i ett fotbollsmål.
Josefine Jehrlander, präst

Dags att ta ansvar

Där satt spelaren med sin tränare och kollade ut över resten av laget som tränade på fotbollsplanen. Fotbollsspelaren var ganska ny i laget och hens temperament var, om vi ska vara ärliga, ganska hett. Hen spelade för sin egen skull och blev hen arg märktes det snabbt. Senaste matcherna hade spelaren blivit arg och fokus hamnade på fel sak.

– Du är en del av ett lag. Ett lag som litar på att du gör din del för att helheten ska fungera. Det handlar inte bara om dig.

Jag har spelat fotboll eller varit aktiv som tränare inom fotbollen, större delen av mitt liv. Jag har både varit spelaren som hört orden du behöver ta mer ansvar och den som sagt liknande ord till mina spelare. Fotbollslaget har lärt mig mycket om livet. I ett fotbollslag behövs alla med sina olika egenskaper och olikheter. Ja just att spelarna är olika är en styrka, men alla behöver dra åt samma håll, ha samma mål. Och var och en måste ta sitt ansvar för att nå dit.

De dagar en spelare har en dålig dag finns det lagkamrater på bänken som kan fylla på. Men när en spelar är för hetlevrad och missköter behöver man ta ansvar.

För mig har det som sagt lärt mig mycket om livet för jag tänker att det är så där i samhället och världen också. Vi alla behövs ju med alla våra olikheter, men vi behöver också ta vårt ansvar som en del av något större. Det är lätt i den värld vi lever i att tänka på mig och mitt, men du och jag är en del av något större och vi behöver hjälpas åt tillsammans. Vi behöver inte alltid tycka och tänka lika men genom att våga utmanas kan vi tillsammans ta oss framåt.

Jag tror att Jesus kallar oss att ta vårt ansvar. Att vi fått i uppdrag att göra livet på jorden mer likt Gudsriket. I evangelierna visar Jesus ständigt vad det är att ta ansvar, när han helar, gör under eller argumenterar med de skriftlärda. Jesus gör inte det för sin egen skull utan för att människor ska bli upprättade och få en försmak av Gudsriket. Tillslut offrar Gud sig själv för vår skull din och min för att bevisa att kärleken övervinner allt. För vi kan ta vårt ansvar på olika sätt och det är inte alltid det mest högljudda som är bra. Men ansvaret att ta är att sprida kärlek i vår omvärld.

Det är lätt att, när de dagliga nyhetsuppdateringarna ser ut som de gör, drabbas av en känsla av hopplöshet. Var i ligger mitt ansvar i allt detta?

Vissa av oss blir hetlevrade och säger saker vi kanske inte riktigt menar, andra blir handlingsförlamade. Men jag tror att Jesus är som den där tränaren som tar snacket med sina spelare.

– Det är dags för dig att ta lite mer ansvar nu. Jag vet att det känns mörkt och svårt, men jag tror på dig. Det finns ett helt lag där ute i världen som väntar och litar på dig på just dig. Det gör jag med, du behövs. Så snöra på dig skorna nu och ge dig ut. Och när du behöver: vila. För det behöver alla då och då. Då sänder jag ännu en lagkamrat ut på den stora planen som är världen.