Johan Garde, präst

Gud som vill att du ska vara som du är

De två männen var olika varandra. En av dem var en outbildad fiskare. Den andre var utbildad hos en av de mest kända lärarna som fanns. Den ena var impulsiv och tänkte inte alltid igenom saker ordentligt. Den andre var eftertänksam och analytisk. De två männen kom från olika länder och de tillhörde olika trosinriktningar. Apostlarna Petrus och Paulus var väldigt olika varandra. Den ena blev tidigt kallad att följa Jesus, den andre förföljde de tidigaste kristna innan han på ett häpnadsväckande sätt omvände sig och blev en apostel. Trots sina olikheter så blev de två männen två av de absolut viktigaste företrädarna för den tidiga kyrkan.

Vem känner du mest igen dig i? Fiskaren eller den lärde? Den impulsive eller den analytiske? Kanske ingen av dem? Kanske känner du dig bättre igen dig i Tomas, lärjungen som ville har mer bevis innan han accepterade det som han fick höra om Jesus? Kanske i Johannes eller Jakob, de som på grund av sitt temperament blev kallade för åskans söner?

Kanske känner du inte igen dig i någon av dem. De är också helt okej. Det viktiga är inte att se likheterna mellan dem eller mellan dig och någon av dem. Det viktiga, det fantastiska och underbara, är hur olika de är. På söndag firar vi apostladagen, då kyrkan firar de första apostlarna, de som Jesus sände ut i världen för att berätta om det fantastiska som skett på påskdagen och vad det betydde för världen. Apostlarna var inte alla särskilt lika varandra. De kom precis som Petrus och Paulus från olika bakgrunder och var olika gamla. De hade olika yrken, olika färdigheter och olika personligheter. Trots det så sändes de alla ut i världen, trots sina olikheter så behövdes de allihop för att kyrkan skulle kunna växa och budskapet skulle kunna spridas.

Apostladagen är inte bara en dag för att fira de tidigaste apostlarna utan för att påminna oss alla om att Gud vill ha våra olikheter. Att vi är olika är inte ett misslyckande utan något önskvärt. Gud sänder ut alla möjliga sorters människor för att göra Guds vilja. Kanske tillhör du, precis som jag, de människor som då och då tänker att vi kanske borde vara på ett annat sätt. Att allt skulle vara bättre om vi var lite mer som någon annan vi känner eller har hört talas om. Då är apostladagen en påminnelse till dig och mig. En påminnelse om att Gud behöver också oss, med de bakgrunder och färdigheter som just vi har. Gud sänder ut oss alla i världe. Gud sänder ut dig, inte för att du ska vara som någon annan, utan för att du ska vara just den som Gud har skapat dig till att vara.