Synlig och hemlig verklighet

84f65278-25eb-41d5-8757-cb6229ba53fd

Det var inte länge sedan jag var ute och shoppade. Försökte att shoppa. Ett alldeles för stort utbud och för många val hindrade mig från att lyckas. Det blev ett misslyckande som vittnades av alla dessa människor som kryllade på stan och väste åt mig när jag råkade knuffa dem i trängseln.

Varenda dag består av en massa detaljer och företeelser. Och av alldeles för många val. Vad ska jag välja? Hur ska jag orka? Varför uppstår det missförstånd med dem jag träffar?

Häftigt nog finns det en sak som vi kristna delar på. Den förenar oss och ger oss en känsla av samhörighet som kan växa till ömhet. Vi har blivit döpta i Faderns och Sonens och den Helige Andes namn. Vi har smorts med vatten som flödar ur den aldrig sinande källan av evigt liv.

Det var och är exakt samma vatten för oss alla. Vattnet bär med sig exakt samma välsignelse för både dig och mig. Det binder dig och mig och honom och henne och oss och dem samman. Som droppar i samma hav, som strålen av samma sol.

Dopets gåva är som ett vattenkors. Ett kors som består av vattenflöde. Det är en passande symbol för kärleken som är både levande och för märklig för våra hjärnor att greppa. Ett vattenkors – eller ett glaskors om du så vill – är genomskinligt. När du tittar på dina närmaste genom vattenkorset kan du nästan urskilja dem, samtidigt som deras skavanker försvinner.

Korsets vatten renar dem. Samma händer dig om du ser i spegeln genom korset – renad och godkänd för himlen. Genom vattenkorset kan du nästan ana konturerna av den himmelska verkligheten som är både synlig och hemlig.

Du kanske insisterar och påstår att ett vattenkors är en omöjlighet. Det går inte att bygga något bestående av vatten. Men se på vattenfall som naturen – vår Skapare – har ordnat för oss att skåda.  Och människan har åstadkommit vattenkvarn som grundar på det eviga flödets princip.

En solig dag när var jag på promenad med en väninna råkade vi hitta en stor fontän. ”Vi går till andra sidan av fontänen”, uppmanade hon, ”därifrån kan vi se en regnbåge”. Jag förstod ingenting men följde efter. Från andra sidan syntes en underbar regnbåge. Hon hade vetat att man skulle ställa sig mellan vattendropparna och solen. Då skulle regnbågen visa sig.

Så idag är det min tur att uppmana: Ställ dig mellan solen och vattnet! Med Solen (Kristus) tryggt i ryggen och läskande vattendroppar (Anden) framför dig kan du uppleva regnbågen i alla dess färger (Gud Fader).
”Kom och se Guds gärningar, hans väldiga verk bland människor.” (Ps 66:5)

Satu Rekola
komminister för sverigefinskt arbete i Göteborgs Domkyrkoförsamling