Rymd i Guds hus

05836dcc-7852-4b62-b770-a9d29be64ebe

”Visste ni inte att jag måste vara hos min Fader?”

I evangelietexten så meddelar Jesus oss en hemlighet, en hemlighet som många av oss nog egentligen känner till. Vi vet att ”Gud inte bor i tempel byggda av människohand”, men i dessa fysiska byggnader, byggda av människohand, så får vi möjlighet att möta Gud. Det är hemligheten som Jesus meddelar oss.

Eftersom kyrkan är en plats där vi kan möta Gud så kanske vi ska se oss runt lite och se vad platsen säger oss.

Vi ser att det är rymligt. Här ryms många. Det är högt i tak, rymligt för våra tankars frihet.

Vi är inte här för att vi tycker och tänker likadant, det behöver vi inte. Vår tankar ryms. Våra tankar och blickar kan sträva fritt mot himlen.

Rummet fokuserar oss åt samma håll, framåt, mot det som påminner oss om Gud, så som altaret, målningar och krucifixet.

All utsmyckning och kyrkans placering, med öster framåt och ingång/utgång i väster, norrsida och sydsida, allt detta har en betydelse. Det har något att bidra med när vi samlas för att bli uppbyggda av Gud, vår Far, genom Bibeln, bönen, sången och på andra sätt som Gud vill möta oss här och nu, var och en av oss. Denna samling där vi gemensamt kan lovsjunga och tillbe Gud, där vi kan säga till Gud hur underbar stor och fantastisk han är.

Som guide till Guds hus så vill jag dock fästa vår uppmärksamhet på en sak till. På det som alla kyrkor och samfund fokuserar på och på det som hela Bibeln fokuserar på: Krucifixet – Jesus på korset.

När vi ser på krucifixet så ser vi att denne mäktige Gud som älskar oss så mycket, gick i döden för vår skull. Under julen firade vi att Gud blev människa i Jesus, vi vet också att det inte slutade där utan att Jesus också dog för vår skull, han dog för att vi skulle leva.

Jesus dog och uppstod för att muren mellan mig och Gud, mellan dig och Gud och mellan oss och andra människor, skulle kunna rivas och för att vi skulle kunna erbjudas ett liv tillsammans med Gud. Ett liv där vi kan få vara ledda av Guds helige Ande vilket möjliggör för oss att leva som Gud vill.

Och när vi misslyckas, och börjar bygga på denna mur av elände igen, så får vi blicka upp mot korset och återigen påminna oss om att Jesus genom sin död och uppståndelse har befriat oss. Jag är fri!

Och så får vi börja om med Gud igen. Börja om igen med ett liv ledda av den helige Ande.

Gud tack för den glädje vi erbjuds av dig i din sons död och
uppståndelse.
Tack för de påminnelser vi får om dig i ditt hus, hos varandra, i
bön, nattvard och i Bibeln.
Tack för dina tankar och förhoppningar med oss var och en.
Låt ditt rike komma till oss, låt din vilja ske.
Amen.

Martin Walldén
präst i Lycksele

Predikan är ett utdrag från Martin och Anna-Sara Walldéns blogg Livet Gud och allting Läs hela predikan ”Första söndagen efter nyår – Guds hus” >>