Beskyddet av en ängel – 2 oktober

d38dd022-7826-4015-88b1-cc12fcea08bf

En ängel som skyddar oss är nog en vanlig bild som många av oss bär på. Skyddsänglar hänger i bilar, står i fönster och sitter som tavlor på väggen. Under veckan som gått har jag frågat några om de har mött en ängel? Det första, spontana svar blev nja, nej… men så började de fundera. Nog hade de mött änglar i massa olika skepnader och vid en massa olika tillfällen. Den första tvekan kom nog från de bilder av änglar de bar med sig och som har präglat dem. Bilden av en ljuv varelse med vingar som helst ska vila på ett fluffigt moln, precis som alla änglabokmärken.

Bibeln är full av änglar och det är änglarna som får vara förmedlare. Det är en ängel som kommer till Maria och berättar att hon är utvald att föda Guds son och när Maria grips av ängslan och oro säger ängeln: Var inte rädd! På julnatten sjunger änglarna i höjden och deras sång får herdarna att springa till stallet. På påskdagens morgon möts kvinnorna vid graven av änglar som säger: Var inte rädd. Jesus lever!

Nu är det Mikaelidagen och ärkeängeln Mikael besegrar draken. Draken är en gammal symbol för kaos – det kaos som så ofta omger oss. Men mitt i kaoset möter vi den Gud som en dag ska besegra kaoset i våra liv och i världen. Änglarnas budskap vill ge oss hopp och mod. Vi är inte ensamma. Var inte rädda!

Vi människor kan också vara änglalika genom att gå änglarnas väg. Kanske har någon sagt till dig: Du är en ängel! Kanske har du sagt de orden till någon? Det vi menar är att vi har gjort något gott för en annan människa. När vi gör det goda, då går vi Guds vägar och i en värld som ofta är hård och kall behövs änglalika människor. Men även änglar som kan ge oss den trygghet vi så väl behöver.

” Beskyddet av en ängel som står vakt, det vet du att jag har. Jag vill att du ska minnas jag är i gott förvar”

Anna Lundgren
Präst i gamla Uppsala församling