Födelsens mysterium – 19 december

c4069a3d-0e32-4963-be09-92971ba25aba

Kanske satt Lukas förundrad och följde blickarna som utbyttes mellan Maria och Elisabet när de berättade i mun på varandra. Förundrat kan jag bara stå vid sidan av och lyssna till berättelsen.

Att, som man, sätta sig och skriva om söndagens text känns nästan lite förmätet. Men ändå, det var ju vad Lukas gjorde. När jag läser hans berättelser runt jul ser jag honom sittande vid ett bord med anteckningsmaterial framför sig. Fascinerad och förundrad blir han stilla med skrivdonet overksamt i sin hand, studerande varje minspel i Marias ansikte när hon berättar om mötet med Elisabet. Fascinerad och förundrad är vad jag, som man, kan bli inför födelsens mysterium. Jag får bara acceptera att jag aldrig till fullo kan förstå känslan av sprattlande liv inuti magen.

Lukas mötte med största säkerhet Maria och kanske även Elisabet. Det är en fantastisk berättelse om känslor och jublande tro som Lukas förmedlar i evangelietexten på fjärde advent. När Marias hälsning når Elisabets öron så gör Johannes en kullebytta i magen. Är inte bara detta en underbar bild? Vi nås inte av evangeliet direkt från Jesus utan Lukas och de övriga evangelisterna är våra öron och förmedlar det till oss. Varje gång vi hört evangeliet läsas och svarar ”Lovad vare du Kristus” borde vi, som Johannes, göra en kullebytta av glädje.

Maria hade skyndat iväg för att hälsa på sin äldre släkting. Jag skulle tro att hon var ivrig att själv få komma och berätta om det hon upplevt. Men direkt Maria ropar så med ens vet Elisabeth allt ändå! Somliga personer har ju den där förmågan att se på en kvinna när hon väntar barn. Kanske är det kvinnlig intuition, fast en del män har också fått den gåvan. I Lukas berättelse handlar det nog mer om att den helige Ande hade ett finger med i spelet. Allt verkar ha blivit kristallklart för Elisabeth när Johannes kickade runt i pur glädje.

Kanske satt Lukas förundrad och följe blickarna som utbyttes mellan Maria och Elisabet när de berättade i mun på varandra. Förundrat kan jag bara stå vid sidan av och lyssna till berättelsen. Fascinerad följa blickarna av samförstånd mellan mina kristna systrar. Här finns ett mysterium som andra fått en föraning om. Kanske är hela julen ett mysterium som ger oss alla en föraning om den uppståndelse som kommer att råda när Han kommer hit igen.

Hans Öberg, församlingspedagog i Sunne kyrkliga samfällighet.
Redaktionen@svenskakyrkan.se