Är tron – det religiösa – mera besläktad med bildkonsten, teatern och musiken än med till exempel naturvetenskapen?

Tron som konstart heter det fjärde avsnittet i samtalsserien 100 år av demokrati som ägde rum häromdagen.
Är tron – det religiösa – mera besläktad med bildkonsten, teatern, musiken än med till exempel naturvetenskapen?
Ibland när jag pratar med människor och det gudomliga kommer på tal, kan jag nästan se hur tankarna far upp i himlarymderna och gör det fortsatta samtalet svårt. Varför är det så lätt att fastna i det intellektuella och låta frågor om tro handla om en dragkamp mellan olika försanthållande? Hur kan vi öppna för att trons språk i sig självt fungerar som en öppnande kraft precis som konsten och kan nå djupare än vad vi rationellt kan tänka och förstå?
Vad är konst? ”Det vi inte kan, det är det som är konsten” skrev en gång Torgny Lindgren. Dirigenten och blivande prästen Olof Boman använder detta citat när han tänker vidare på hur tron och konsten är besläktade med varandra. Toner på notpapper är inte konst, men i stunden, i mötet med toner och gestaltning kan något onämnbart ske. Tron blir också särskilt påtaglig i möten. Mötena med det gudomliga är väsenslika de konstnärliga mötessituationerna.
Svenska kyrkans kyrkoherde Gunilla Hallonsten talar om liturgin som ett av de främsta gestaltande uttrycken i den kyrkliga sfären. Men det handlar om så mycket mer än ord. Vi har tillgång till många olika språk för att tolka livet och vår verklighet.
Själv lyfter jag gärna poesins kraft i det mänskliga livet. Vi blir inte poetiska för att ljuga om livet, utan för att bli ännu sannare. Vi vill nå ännu djupare, på sätt som går djupare än fakta eller beskrivningar.
Vi pratar om inkarnationen – Gud blir människa i Jesus Kristus – Ordet blir kött. Ett sätt att ge oss språk och tolkningsmöjligheter för livet. I H-mollmässan av Bach sjungs hela den nicenska trosbekännelsen där Bach låter olika instrument gestalta de olika fraserna. När vi lyssnar kan världar öppnas inom oss som vi inte visste fanns och som gjuter liv i dogmerna på obegripliga sätt.
Medverkar i samtalet gör också Stefan Hansen, VD för Unga Klara i Stockholm (Sveriges nationella scen för barn och unga) samt musikern och pianisten Noa Edwardsson.
Se hela samtalet här:https://www.svenskakyrkan.se/malmo/musik-kor-kultur/100-ar-av-demokrati—en-seminarieserie/seminarium-4-tron-som-konstart–konsten-och-tron-som-demokratisk-kraft
Vill du se fler avsnitt från 100 år av demokrati? https://www.svenskakyrkan.se/malmo/musik-kor-kultur/100-ar-av-demokrati—en-seminarieserie
