Kärlekens väg är på riktigt!

Kärlekens väg är verkligheten. Nära allt det som är livet. Både det som är jobbigt och det som är fyllt av lycka och glädje. Så är ju livet och verkligheten. Gud tar oss inte bort från verkligheten men han är med i verkligheten. Det är på riktigt. Det handlar om ditt liv. Det handlar om varje människas liv. Vi får värna om livet genom att gå kärlekens väg i hela vårt liv, så att det blir helt.

Nu har vi kommit in i den tid på kyrkoåret när vi ser fram emot Påsken.

Först kommer Fastlagen, som varar i tre dagar: Fastlagssöndagen till ”Fettisdagen”

Det är karnevals-tider då kristna traditionellt firar med fester innan fastan börjar. Karneval (Carne-vale) betyder farväl till köttet.

Därefter kommer den egentliga fastan som börjar med Askonsdagen och då inbjuder vi till Askonsdagsmässa. Vid denna gudstjänst kan man få ett kors tecknat med aska i pannan som ett tecken på Guds förlåtelse. I 40 dagar pågår så fastetiden fram till Påskdagen.

Fastetiden är en tid för oss att känna ansvar för världens nöd. Vi får engagera oss i Svenska Kyrkans Internationella arbete för att utrota hungern och i ett aktivt miljötänkande.

Genom att följa Jesu lidandes historia får vi en inblick i kärlekens väg. Ibland säger man att Bibeln sammanfattas i Joh. 3:16 ”Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att var och en som tror på honom inte ska gå under utan ha evigt liv.” (s.k. ”Lilla Bibeln”) Det var Guds mening att Jesus skulle gå före oss genom allt – så att vi skulle orka med det som är jobbigt i livet. Jesus dog för att vi skulle få evigt liv. Det var genom att gå vandringen till korset som han visade på kärlekens väg för Dig och för mig.