Jag har mött biskop Åke Bonnier

Jag har nu mött vår biskop Åke Bonnier av Skara personligen. Jag fick möjlighet att finnas med när han och Thomas Grunselius från stiftet åt middag med stiftets studenter i Uppsala.

Biskop Åke gjorde ett sympatiskt och engagerat intryck och det ska bli roligt att se mer av honom framöver. Han pratade lite om ordet ”tillsammans” och menade att det är väldigt viktigt, speciellt i en så hierarkisk organisation som Svenska Kyrkan, att vi kultiverar en kultur av att vi gör saker tillsammans snarare än att det kommer direktiv ovanifrån. Det kan man förstås bara hålla med om. Åke far också runt hit och dit i pastoraten i stiftet på blixtvisiter för att få koll på läget, det är också bra tycker jag.

Simon Joelsson förde i förbigående (fast man undrar ju) in samtalet på min blogg vilket väckte Åkes intresse. Nu vet jag att han i alla fall besökt sidan en gång och det känns ju fint. Grejen är att Åke Bonnier bloggar själv sedan flera år tillbaka, ni kan läsa själva på adressen:

Läs gärna det han skriver och ha honom ännu hellre i era förböner.