I ännu en spinoffbloggpost till den finfina boken ”utan västerländska glasögon” vill jag nu skriva något om tid. I vår kultur har vi ett ganska stelt synsätt vad gäller tid. Tid kan mätas med klocka, den har en början och ett slut och däremellan ligger en räcka händelser som vi helst håller koll på ordningsföljden på.
I Bibeln både är och inte är det så. Visserligen talar bibeln om tiden som något som har en början vid skapelsen och som går mot ett slut, den yttersta tiden. På ett sätt är tid alltså som en pinne eller en korv om man så vill men samtidigt är bibeln skriven utifrån ett mycket mer dynamiskt förhållningssätt till tid än vi har.
På grekiska (som nya testamentet är skriven på) finns det två olika ord för tid. Vi ska titta på dem för att belysa lite om bibelns tidsbegrepp.
Dels finns det ordet kronos. Det käller vi igen från ord som kronologi och kronograf. Det är så att säga ordet för klocktiden. I grekisk mytologi var Kronos en av titanerna (och far till flera av gudarna, såsom Zeus). Han var ingen trevlig typ. Han kastrerade sin far, åt upp sina barn och räknades som skördegud med skära i handen. Man kan se det som en bild av tidens gång. Tiden är utmätt för oss alla. Jag har inte en aning om ifall det är Kronos på fotot (som jag tagit i Västerås domkyrka) eller om det helt enkelt är en senare lieman, helt klart är dock att de hör ihop.
Så kan man se på tid. Men så finns det också ett till sätt. Så här sjöng the byrds:
De citerar de kända orden från predikaren som lyder
Allt har sin tid, det finns en tid för allt som sker under himlen:en tid för födelse, en tid för död,en tid att plantera, en tid att rycka upp,en tid att dräpa, en tid att läka,en tid att riva ner, en tid att bygga upp,en tid att gråta, en tid att le,en tid att sörja, en tid att dansa,en tid att kasta stenar, en tid att samla stenar,en tid att ta i famn, en tid att avstå från famntag,en tid att skaffa, en tid att mista,en tid att spara, en tid att kasta,en tid att riva sönder, en tid att sy ihop,en tid att tiga, en tid att tala,en tid att älska, en tid att hata,en tid för krig, en tid för fred. Predikaren 3:1-8 (bibel 2000)
Lämna ett svar