Sankta Helenas dag

Sankta Helena från en tavla i kyrkan med samma namn i Skövde. Med svärd, bok (med finger), sankta Helena och Våmbs kyrka.

Idag är det den dag då man traditionellt firat Västergötlands största helgon Sankta Helena (eller sankta Elin, det är samma namn). I Götene pastorat uppmärksammas dagen med en pilgrimsvandring mellan Myråsen och Götene längs sankta Elins led. Till kvällen (19.00) blir det också invigning av sankta Helenarabatten utanför Götene kyrka med musik och berättande om Helena.

Det häftigaste spåret sankta Helenas liv lämnat efter sig in i vår tid är nog själva staden Skövde. När man går där på torget och tittar mot Helenakyrkan kan man tänka på att anledningen till att orten finns där idag är att det var hit människor vallfärdade till Helenas grav under århundraden! Under flera hundra år var hon Västergötlands största kändis, innan reformationens folk lyckades utplåna både kulten och (så gott som) minnet av henne.

Jag har ju skrivit många gånger om Helena här på bloggen. Framförallt vill jag rekommendera att du tar en titt på berättelsen om hennes pilgrimsfärd såsom den medeltida biskop Brynolf Algotsson skrev ner den. Mycket vackert är det.

Här kan du läsa om förra årets pilgrimsvandring och här kan du läsa om vad Dick Harrison sa om sankta Helena då han föreläste i Götene i fjol. Om Västergötlands största kändis!