Ekby kyrka i bild

Ekby kyrka i höstrusket!

Dagens bloggpost är en sån där fotobloggpost som jag gärna gör kring nya kyrkor jag kommer till. Igår firade vi vår gudstjänst i Ekby kyrka i Ullervads pastorat och noga räknat är det andra gången jag varit där men nu kom alltså kameran fram också.

Fina glasfönster i Ekby

Jag tycker bra om Ekby kyrka. Den är fin på något sätt och det finns en hel del fina detaljer (ja helheten inuti blev det visst inget kort på i alla fall). Här ser vi ett av fönstren med färgat glas.

Gud ser dig (och det är bra)!

Högt upp i koret ovanför altaret ser man den här symbolen för Gud som ser allt. Jag skrev om den för ganska precis ett år sedan under rubriken ”Gud ser dig (var glad för det)”. Det kanske inte är givet att vi uppfattar den bilden som positiv?

En vacker altaruppsats är det också!

Jag tycker också mycket om den här typen av folkligt målade altaruppsatser (ja hur gamla kan de vara? 1700-tal?). Den här gången var det dock några detaljer som förvånade lite:

Sankt Petra med nycklarna?

Först tog jag kort på de här figurerna för att jag tycker de hade så vackra ansiktsuttryck men sen slog det mig vilka de föreställde. Detta är alltså bilder av Petrus (med nyckel) och Paulus (med svärd). De ser allt påtagligt kvinnliga ut?

Sankt... Paula?

Sankt… Paula?

De måste ha gjorts när skägg var ur mode eller något sådant. Mose och Jesus har förstås skägg men inte Paulus och Petrus. Hur som helst är de mycket vackra som statyer!