Jesus med judiska ögon

Jesus med judiska ögon.

Bloggpostens titel kommer från en bok jag sprungit på på biblioteket och nu också läst. Jag har skrivit tidigare här på Vandra Vägen om den uppenbara men ofta bortglömda sanningen att Jesus var jude.

Det är forskaren Svante Lundgren som skrivit boken för att bena ut hur judar genom tiderna förhållit sig till Jesus. Jag räknar kallt med att de flesta av er inte kommer ta er tid att läsa boken (det kan man annars gärna göra) så jag sammanfattar kort lite saker jag lärt mig av boken.

Den kristna kyrkan distanserade sig tidigt från det judiska folket (på urkyrkans tid fanns det ändå en hel del judekristna även om de utan judisk bakgrund snabbt blev många fler) vilket gör att båda grupper fått svårt att se på Jesus som en jude. Från judarnas perspektiv var det snarast så att den kristna kyrkan tog avstånd från dem för att i stället leva i god gemenskap med supermakten Rom. Man kan tydligen märka av detta i gamla Talmudstycken där rabbiner skriver ringaktande om Jesus sedan de kristna helt orättvist lagt en kollektiv skuld på dem.

Sedan den vetenskapliga bibelforskningen blivit allt bättre på att foga in Jesus i sitt historiska och kulturella sammanhang så har det också blivit lättare för judar att närma sig Jesus med respekt. Jesus är trots allt historiens mest berömda jude. Som jag skrivit om tidigare så levde Jesus hela sitt jordiska liv, som jude, i lydnad för moselagen. De konflikter han har med fariséer och saduccéer i lärofrågor går bäst att förstå som inomjudisk diskussion.

Ett klassiskt citat belyser bra hur det ligger till:

”Jesu tro förenar oss, tron på Jesus delar oss” -Schalom Ben-Chorin

Vattendelaren är och har alltid varit synen på Jesu egen person. Judar kan mycket väl se Jesus som en genial rabbin med fängslande liknelser men kan omöjligt sträcka sig till att, som kristna, se Jesus som gudomlig och tillbe honom.

Boken gav dessutom lite mer kunskap om den (mycket lilla) grupp som kallas ”messianska judar” och som alltså både hävdar att Jesus är messias och att de är och förblir judar och lever på judiskt vis. Det var en kunskapslucka som jag är glad att ha fått lite ifylld.

Jag återkommer i en annan bloggpost med några tankar som fötts kring treenigheten och sådana stora skiljefrågor.

Jag tror att det var Nathan Söderblom som talade om Maria och sade att ”man gläder knappast Jesus genom att tala illa om hans mor”. Idag får vi utöka det till att gälla hela det judiska folket. Man gläder knappast Jesus genom att ringakta den lag han följde hela sitt liv, det folk han tillhörde och den tro han delade med sina vänner och släktingar.