9 blandade tankar på söndagen

Patent på råttfälla från 1882. Förmodligen från vilda västern?

Detta är verkligen en märklig bild av en råttfälla.

Det är redan andra halvan av oktober. I dag är det 18e söndagen efter trefaldighet. Jösses vad året löper på.

Jag har varit hos tandläkaren i veckan. Jag har egentligen inte tandläkarskräck men lite spänd blir jag allt.

Jag hörde om en datakille som gick till tandläkaren och när han fick frågan om hur ofta han använde tandtråd så svarade han med en motfråga: hur ofta gör du backup?

Det var briljant svarat ju. Jag funderade på om man kan med att ställa ”hur ofta går du i mässan?” som motfråga men jag tror inte det hade blivit bra va?

Jag var ju då förstås hos tandläkaren för rätt så precis ett år sedan också. Då skrev jag en grymt bra bloggpost med en liknelse om tvivel. Den tycker jag du kan ta och läsa om du missade den då.

Det lär förresten ha funnits en märklig ”tandläkare” här i Husaby för hundra år sen eller så. Han var bror till den beryktade ”Lasse i berget” som bodde i en grotta några hundra meter från vårt nuvarande hem. Lasses bror var, till skillnad från Lasse, en ansedd man i byn. Han var till och med kyrkvärd i Husaby kyrka efter vad som sägs. Han var nån sorts självlärt universalgeni och en av alla strängar han hade på sin lyra var tandläkarpraktiken. Den hade han på fickan. Utrustningen bestod av en tång och en pinne med nån stinkande trasa fastknuten på toppen. Men pinnen petade han och med tången drog han ut. Skönt att den tiden är över.

Idag är dagens tema i kyrkoåret ”att lyssna i tro”. Vi får höra om att himmelriket är som en skatt gömd i en åker eller en dyrbar pärla man kan hitta och sedan blir otroligt viktig att äga. Jag tänker särskilt på en rad ur den gammaltestamentliga texten:

”Ty den som finner mig finner livet
och vinner Herrens välbehag.” (ords 8:35)

Det är visheten som talar. Jag tycker om de orden för de säger mig att allt egentligen hör ihop. Vishet och gudstro hör ihop, eller som det också sägs ”all sanning är guds sanning”.

Få se vad det kan bli för gudstjänst idag. Vad gör du idag? Jag önskar dig en god söndag!