8 blandade tankar på söndagen

Trafikövning i gympahall. Tror det är från en svensk skola. Rätt blandad bild.

Först vill jag säga att om du inte skrivit en rad i gårdagens bloggpost som var en slags utvärdering så gör det nu. Tack ni som gjort det. Det betyder mycket.

Det är lite knepigt det där med utvärderingar. Jag antar att jag kör på som vanligt om det inte kommer våldsamma klagomål så i praktiken kanske det inte betyder så mycket men det är roligt att få lite feedback emellanåt.

Jag tänker mig ibland att jag och svenska kyrkan som helhet har det gemensamt att vi är lite väl ängsliga av oss. Tycker folk om det här? Vad ska vi göra för att locka fler? Såna frågor kan förstås bero på angelägenhet om att komma ut med sitt budskap men det kanske är troligare att det bottnar i dålig självkänsla. Jag försöker lära mig själv samma sak som svenska kyrkan också har att öva sig i; att satsa på de som faktiskt vill engagera sig istället för att försöka vinna de som verkligen inte bryr sig.

Apropå det så går det en ny säsong av halvvägs till himlen nu (som driver med svenska kyrkan och framförallt prästerna). Jag får sitta under bordet och titta för det mesta för jag tycker det är så pinsamt. Ibland är det riktigt roligt också så man vill ju inte sluta titta.

Annat kul som hänt sen sist: jag var på biblioteket och blev plötsligt överfallen av bibliotekarie med hel skolklass som ville iaktta mig när jag lånade i lånemaskinen. Tur att det var vettiga böcker jag lånade i alla fall. Under tiden fick jag svara på deras något förnedrande frågor om ifall jag brukar få böter (svar ja) och sånt. De hann även uppmärksamma när jag bläddrade mellan alla mina lånekort från när och fjärran att ”jag är en som lånar mycket böcker”. Jag tror inte det var jättecoolt.

Idag är det den 19e söndagen efter trefaldighet (tema ”trons kraft”) och jag tänkte försöka mig på ett ekumeniskt äventyr och besöka den lokala missionsförsamlingen i Skälvum. Roligt, och lite tråkigt att jag inte gjort det tidigare, förutom som inbjuden talare.

Idag är det visst potatisens dag. Jag har plötsligt börjat tycka om potatis efter många år av potatisskepsis så jag lär väl fira med nån knöl.

Och så är det vintertid. Synd som sagt att vi flyttat bort de där utemöblerna för länge sen, det var nåt med dem det handlade om har jag för mig. Eller grillen kanske. Fast den står ju och rostar året runt.

Vad gör du idag? Jag önskar dig en god söndag.