Till innehåll på sidan
Tomas Jarvid

Är vi som en klocka eller som en vinstlott?

 

Om du hade hittat en tecknad klocka som såg ut så här. Hade du trott den var gjord av en konstnär då? Eh...

Om du hade hittat en tecknad klocka som såg ut så här. Hade du trott den var gjord av en konstnär då? Eh…

När jag nu ändå är igång och skriver om skapelseteologi så tar vi en grej till.

På den tiden det var nytt och coolt med klockor så skrev bland andra William Paley och René Descartes den så kallade ”urmakarliknelsen”:

Tänk dig att du hittar en klocka i skogen men inte vet vad det är. Den är ett stycke hantverk, så genialt och detaljerat att du omöjligt skulle tro att den hamnat där av sig själv eller uppkommit av en slump. Du skulle naturligtvis anta att det finns en skapare till den här klockan. Du skulle också dra slutsatsen att det måste vara någon som är både intelligent och hantverksskicklig som ligger bakom. På samma sätt är det med vår värld. Den är så fantastiskt ordnad att det är svårt att tänka sig att den bara skulle råka bli till av en slump, det borde väl finnas en intelligent designer även till den? Detta kallas för ”det teleologiska gudsbeviset.”

Det finns klar risk att den här sortens argument blir cirkelargument eller brister på någon viktig punkt. Argumentet ”livet är gott, därför vet vi att det måste finnas en god skapare” faller ju till exempel om man inte alls tycker att livet är gott. Eller så kan man fråga sig om skapelsen är så fulländad, det finns ju så mycket lidande och sjukdom också? Teologiskt sett var klockliknelsen inte heller så lysande eftersom den hänger ihop med något som kallas deism och innebär att man visserligen tror på att Gud skapat allt men att allt sedan rullar på av sig själv, som en klocka Gud vridit upp men sedan lämnat att klara sig själv (läs förresten om terapeutisk moralistisk deism, kanske är det det många av oss egentligen tror på?).

Det här blir alldeles för långt. Pigan Lina i Emil i Lönneberga kan sammanfatta poängen när hon på husförhöret säger ”att skapa mig är väl inte så märkvärdigt, men alla de här krumelurerna jag har i örona….” Nu till saken.

Vare sig man gillar klockliknelsen och liknande argument eller inte så har vi att ta ställning till det jag har förstått kallas den ”antropiska principen” (läs här på wikipedia om du vill). Den utgår från det vetenskapen upptäckt om så kallade naturkonstanter, olika fysikaliska krafter. Det skulle räcka att någon av dem var bara en aning annorlunda så vore liv på jorden omöjligt. Som det ser ut är universum finkalibrerat för att möjliggöra mänskligt liv.

Anhängare av den ”svaga antropiska principen” hävdar det fullt rimliga svaret att det faktiskt visst är slumpens verk, det är bara det att det är ett lotteri där bara vinstlotterna syns. I ett annat möjligt universum hade vi ju inet funnits här som observatörer. Till skillnad från i klockliknelsen så ä det vi själva som är klockan vi argumenterar om. Anhängare av den ”starka antropiska principen” hävdar istället att det faktiskt är så att universum finns för att vi ska finnas. Eller åtminstone att universum är så inrättat att det förr eller senare ska bli medvetet om sig själv, att det uppträder observatörer som kan undersöka hur allt hänger ihop. Det låter hissnande människocentrerat om man inte tänker sig att den observerande livsformen kanske kunde se ut på väldigt olika sätt.

Bara vinstlotterna syns. Till skillnad från klockliknelsen så är vi klockan.

Som kristen så börjar man inte förutsättningslöst i sådana här frågor. Tron börjar med Guds tilltal, inte med att vi lyckas komma under fund med Gud på egen hand och lista oss till Guds existens. Om man redan tror på Gud är det dock nära till hands att man ser naturkonstanterna som inställningar som faktiskt funnits med från början för att vi ska kunna finnas där nånstans i förlängningen flera miljarder åt framåt i tiden.

Vad tänker du om detta? Skriv gärna en kommentar och läs gärna sånt jag skrivit tidigare om ”gudsbevis” som ”beviset utifrån vår längtan” eller ”utifrån watchmen och motrörelse” eller

Rätt långt blev det idag men jag säger som Björn Falkevik: ”hur långt är ett snöre? Så långt det behöver vara för att räcka till”.

Kommentarer

7 svar till ”Är vi som en klocka eller som en vinstlott?”

  1. Profilbild för Lena P

    När det gäller det där med klockan i skogen tänker jag som så att om vi aldrig tidigare hade sett en klocka så skulle vi inte förstå hur avancerad den var och vad den skulle kunna användas till. Resten får jag nog läsa på lite mer innan jag ev kommenterar.

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Det är kanske en dold poäng i liknelsen, man behöver vara rätt intelligent själv för att förstå sig på klockan. Undrar om det stärker liknelsen eller inte. Jag har inte en aning.

  2. Profilbild för Björn Oskar Markus Blomgren

    För mig är det inte alls konstigt att se Gud i allt omkring mig. Det behövs inte någon klocka som på något sätt säger: ”Oj, vad avancerad just den här klockan är”. Inget sker utan Guds tillåtelse, men det kanske ger tvivlaren grund att som sagt säga att vad mycket ont det finns i världen. Som djur sliter vi i köttet på annat liv för att vi ser det som föda. Vi dödar det för att överleva. Även en tillsatt diktator kan inte ta makten utan Guds tillåtelse. Vi äger den fria viljan att välja det som är gott. Vi är människor och inga gudar. Att Gud tillåter oss att göra ont är kanske svårt att begripa. Vi är bara människor. Verkligheten, den yttersta verkligheten är en bild av hur Gud ser ut. Han skapade världen till minne av livet. Så såg det ut.

  3. Profilbild för Björn Oskar Markus Blomgren

    Gud ger plats åt djävulens krafter, människans fria vilja, därför att han tillåter det. Men i slutet av våran levnad, när vi dör, kommer vi väckas upp igen på uppståndelsens dag å ävlas om det vi gjorde öga inför öga med Gud. Till sin hjälp hade han änglar som skrivit upp allt vi sa och gjorde. Kanske var det fel det vi gjorde. Kanske Gud lät oss göra det. Kanske kan vi inte skylla det på Gud utan måste ställas till svars för det, men får hoppas på Guds nåd och förlåtelse. Gud är mild och överseende.

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Just i det här blogginlägget får ondskans problem vara en senare fråga. Det är ändå fascinerande att man även med vetenskaplig grund kan se världen som ”målstyrd”.

  4. Profilbild för Simon
    Simon

    Att prata om ”ett annat möjligt universum” – är inte det att prata om saker som är minst lika obegripliga som Gud? Och med tanke på hur många andra ”möjliga universum” som teoretiskt skulle behövas innan allting slumpade sig rätt, som i vårt universum, så blir det ju ännu värre.
    Är det inte enklare att bara tro på ett universum och en Gud?

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Det är en bra fråga det. En del skulle ju säga att det med att räkna med en skapare är att införa någon som är ännu mer svårbegriplig än kosmos självt och sånt har inte riktigt gått an sen Ockham uppfann sin rakkniv. Men jag håller med dig.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.