9 blandade tankar på söndagen

En selfie? Håret är grått men jag tror annars det här är rätt likt mig. Inte minst luggen.

Om det inte var så att jag var präst skulle jag nog lagt den här bilden som profilbild på Facebook och sånt. Den är lik mig (tror jag) men jag är rädd att den skulle göra ett lite oseriöst intryck?

Grep äger jag ingen dock. Eller hängselbyxor. Får se över det där.

I kväll är det invigning och pilgrimskonsert i Götene kyrka (18.00). En grupp i församlingen har gjort ett textilt konstverk av sankta Helena. Det ser inte ut som att jag kan gå dit men jag hade gärna velat. Gör det du om du kan, det blir fin musik.

Det är domsöndagstid i kyrkan (och begynnande adventspyntning på andra håll). Många tycker att det här med domen är en motbjudande tanke men det har jag kommit ifrån. Jag är ju pappaledig så det blir ingen predikan från mig. Läs gärna det jag skrivit om när jag längtade efter Guds dom och ”Vem vill INTE tro på en Gud som dömer”?

Dagens tema ”vaksamhet och väntan” kan lämpligen få påminna mig och dig om att det kristna livet bara kan levas i nuet. Precis som allt liv egentligen.

Jag verkar inte lyckas ta mig till någon gudstjänst idag. Det känns lite som att hoppa över tandborstningen. Får väl ta en titt i psalmboken i alla fall.

Den friske har hundra önskningar, den sjuke endast en. I dessa dagar är det sådär väldigt synd om mig eftersom jag är allvarligt sjuk i förkylning. Bara så ni vet och kan sympatisera.

Det talas en del om vindkraft. En del tycker att vindkraftverk låter och ser fula ut. Själv blir jag alltid lite gladare av att se ett vindkraftverk. De är dessutom väldigt många här i Götenetrakten. Nu börjar man också kunna se ett och annat hus med solceller på taket. Det gör mig riktigt glad varje gång. Jag tror att många solpaneler små är framtiden.

All förnyelsebar energi kommer från solen, visst är det så? Direkt eller indirekt. Jag får nog ta och skriva ännu mer om solen som bild av Gud.

Vad gör du idag?