Fotobloggpost från Ullervads kyrka

Ullervads kyrka exteriör.

Det måste väl snart vara på upphällningen med fotobloggposter för denna gång. Nu har jag snart fotat i varenda kyrka i Ullervad och Lugnås. Jag är dock glad att få presentera ännu en kyrka i bild idag. Nämligen själva Ullervads. Den märker bland annat ut sig med sitt ovanliga torn. Men vänta bara tills du får se altartavlan!

Vackra fönsternischer. Är det sånt här man kan kalla imposant?

Fönsternischerna med dekor gör sitt till för helhetsintrycket. Mycket stiligt. Några kort blev visst lite gula. Ska bättra mig.

En pelikan! Vilken glädje!

Jag blir alltid lika glad när jag hittar en pelikan i en kyrka. Stefan Nordlander gästbloggade för ganska länge sedan under rubriken ”Vad har Jesus med Pippi Pelikan att göra”, läs det och förundras över detta märkliga konstmotiv.

Hela altartavlan. Värt att våga gå nära!

Altartavlan i Ullervads kyrka är verkligen sevärd. Den är väldigt vackert utskuren men också lustig i detaljerna. Jag gissar att inte så många vågar gå tillräckligt nära för att se så bra som bilden förtjänar men här kommer några närbilder i alla fall.

De gjorde honom en törnekrona och hånade honom.

Man hisnar ju när man ser den plumpa vakten räcka ut tungan åt Kristus!

En kvinna i hopen som är nära att svimma. Maria?

En kvinna (Maria?) bärs bort från den grymma korsfästelsescenen.

En av rövarna som korsfästes med Jesus.

En mycket plågad rövare vid Jesu sida.

En lurig typ binder sig en piska för att vara med och slå Kristus.

Det här ansiktet vet jag inte hur man ska tolka. Vet du?

Krona på verket på altartavlan.

Gudstjänsten vi var på var en fest för de som döpts under året. Vid gudstjänstens början var altaret fullt av små änglar som ställts dit allteftersom barn döpts under året. Sedan fick barnen med sig dem hem.

Till årets dopbarn i Ullervads pastorat.

Nere i hörnet står en… åsna? häst? och en gigantisk bibel. Vet inte varför men så är det.

Traktens största bibel?

Notera nu detta sista motiv. En tid efter reformationen dominerades kyrkokonsten av rika donatorer med följden att bilderna helt domineras av att visa hur fromma donatorerna själva var. Som på denna bild som föreställer… Jesus på korset. Också.

Fromma donatorer.

Har du varit i Ullervads kyrka? Skriv en rad!