9 blandade tankar på söndagen

Kärlekens väg kanske inte är så här lättvindig? Motordriven barnvagn anno dazumal.

Idag är det fastlagssöndagen. Fastan börjar egentligen på onsdag (askonsdagen) men vi tjuvstartar redan idag. Jag leder gudstjänst i Skälvum 10 med körer och allt (fast dem leder inte jag förstås). Temat är ”kärlekens väg”. Vad det betyder? Det får man veta i kyrkan.

En rätt häftig grej med söndagens text är att vi får lära oss be av en blind tiggare. Han kommer med några av de största bönerna i evangelierna över huvud taget. Typiskt bibeln att fattiga och tiggare och såna blir föredömen.

Man får även ett svar i texten på hur Jesus själv bemöter tiggare. Det är kanske ingen högoddsare direkt att det är omtanke och respekt som gäller?

Fastan är en av de finaste tiderna på kyrkoåret om man frågar mig. Vet inte vad det säger om mig dock.

Det är roligt att det jag skrev om ”downton abbey och den bibliska gudsbilden” fått lite genomslag. En grupp ungdomar i Lycksele lär ha haft det som grund för sitt bibelsamtal. Det är ju jätteroligt!

Jag läser en bok om humor. Eventuellt blir jag roligare framöver. Det vore nog bra. Hittills har jag mest kommit fram till att jag brukar dra långdragna skämt som sedan upplöses i nästan ingen poäng alls. Får jobba på det.

En äldre herre på ålderdomshemmet berättade annars om sin gamle konfirmationspräst och att varken han eller hans syskon kunde påminna sig om att de någonsin sett mannen skratta. Det var verkligen en allvarlig historia om ni frågar mig. Och oroande.

Fast han kanske hade en inre glädje?

Tja, annat som hänt är att jag kommit på hur man kan koppla ihop datorn och telefonen för att få internet överallt. Tog ju bara några år att koppla det.

Vad gör du idag? Skriv en rad härunder.