11 blandade tankar på söndagen

Mycket blandad bild. Förbud för rökande och vindrickande skatarhundar. Jag tycker gott de kunde fått hållas i parken jag.

Denna helg är konfirmandlägerhelg och jag hänger fredag-söndag på Sparreviken utanför Ljungskile. Idag är det bönsöndagen och jag har visserligen ingen gudstjänst men det vore änna fel att påstå att jag är ledig om man säger så.

Det är riktigt skumt att vara iväg från barnen (och frun med på ett annat sätt) flera dagar i sträck för det var rätt länge sedan, på det här sättet har det nästan inte hänt någon gång. Förrän nu.

En intressant följd är att om jag förr kände det som att jag åkte på läger och var uppe mycket på nätterna så känns det numera som att jag åker på läger och sover ut. Här får man ju sova sammanhängande och faktiskt mer än hemma tror jag.

Framförallt kör vi med hejdlöst mycket sovmorgon, till 8 eller så!

Anledningen till att vi är just här är att våra ”äventyrskonfirmander” ska få paddla lite. Det har fallit på min lott att leda det och det är ju både invant och nytt. Det är i alla fall första gången jag paddlar kanadensare i havet.

Vi har sett på tång och sjöstjärnor och maneter och sälar. Det var väldigt kul.

Sedan tog jag visst ut mig alldeles för mycket så jag fick ge upp och gå och lägga mig tidigt igår. Jag lyckades i alla fall ta mig samman och leda mässan. The church must go on.

En nyttig insikt har också smugit sig på. Eftersom jag varit ute och paddlat hela tiden har de andra ledarna fått ta hand om all planering inför konfirmationsgudstjänsten. Det var nog väldigt bra, särskilt att de unga ledarna Linnea och Sanna fick lite mer utrymme. Såna där präster tar så lätt och håller i allt själva.

I veckan har jag gästbloggat på en av Svenska Kyrkans absolut viktigaste bloggar ”diakoniblogg” med min dikt om tiggarens ansikte. Den bloggen tycker jag gott du kan följa också. Diakoner är bäst.

Det är som sagt ”bönsöndagen” och jag kan ju i alla fall länka in något jag skrivit tidigare om bön: ”som vi ber så tror vi”.

Jag kanske ska få ett foto publicerat i en bok förresten. Ett av de här korten från Skaga stavkyrka. Det känns coolt.

Vad gör du idag? Skriv gärna en rad nedan!