Till innehåll på sidan
Tomas Jarvid

När de kristna svek judarna första gången

På denna gamla kyrkmålning ställer man det nya förbundet i stark kontrast mot det gamla på "lagens tid". Människan i mitten bör välja den ljusa framtiden genom kristus.

På denna gamla kyrkmålning ställer man det nya förbundet i stark kontrast mot det gamla på ”lagens tid” med syndafall och död. Människan i mitten bör enligt målaren välja den ljusa framtiden genom kristus.

Jag fortsätter skriva om relationen mellan judar och kristna (jag började häromdagen: ”Guds båda folk?”). Jag lyssnade för en tid sedan på vår stiftsteolog Kamilla Skarström Hinojosa och fick lära mig nya saker om hur det gick till när relationen mellan judar och kristna först gick åt skogen. I korta drag var det som följer.

Den tidiga kyrkan ansågs i romarriket vara ett slags judar, vilket ju inte var så konstigt eftersom de var det. Med tiden så var det alltfler kristna som kom från hednisk bakgrund men de räknades ändå som judar eftersom de inte på något sätt brutit med den judiska tron. De var monoteister med skilde ut sig genom att tro att Jesus var messias. De skilde också ut sig genom att de hednakristna inte levde efter alla budord.

Att räknas som judar var ibland jobbigt eftersom romarna ofta hyste en hel del förakt för judar men oftast var det väldigt bra. Judarna hade nämligen också en del viktiga privilegier. Eftersom de vägrade erkänna andra gudar än den ende guden så var de befriade från kravet på att tillbe andra gudar, till exempel att tillbe kejsaren om gud. Många romare beundrade också judarna och en stadig skara ”proselyter” (se där, ett ord från den knepiga pingstdagstexten!) valde att ansluta sig till judendomen.

Vatttendelaren kom i samband med det ”judiska kriget” år 70 då judarna reste sig mot rom, blev krossade militärt, skingrades och fick templet förstört. I samband med det blossade mycket judehat upp även runtom i resten av världen där judarna levde utspridda på olika orter.

De kristna ställdes inför ett problem och en frestande möjlighet. Nu när det inte var lika fördelaktigt att räknas som judar längre valde de att fjärma sig från den judiska identiteten. De betonade kraftigt skillnaderna mellan sig själva och judarna och samtidigt kämpade de för att få behålla privilegierna som tillkommit judarna. För att göra det uppfann de vad vi nu känner som ”ersättningsteologin”. Judarna har ersatts av de kristna som nu är det sanna Guds folk. De kristna står för den rätta uttolkningen av bibelns skrifter.

Många kyrkofäder (som jag annars är van att hålla högt) ägnade sig åt det här projektet, såsom Tertullianus, Chrysostomos (som i åtta bevarade predikningar framhöll hat mot judarna som en kristen plikt), Marcion, Origenes och så vidare. Augustinus ansåg att judarna skulle tvingas leva i slaveri eftersom de dödat frälsaren Jesus.

Där började en lång, lång kristen tradition av antisemitism. Jag antar att när väl bollen var i rullning så var den svår att stoppa. Många gånger är det så att vi inte handlar illa mot någon för att vi tycker illa om dem, istället övertalar vi oss själva att vi tycker illa om de vi behandlar illa (för att undvika känslan av kognitiv dissonans, att vi handlar ologiskt). Behandlar vi någon illa vill vi rättfärdiga med att de förtjänar det.

I våra dagar har svenska kyrkan (och många andra kyrkor) tagit fullständigt avstånd från all sorts antisemitism, läs gärna dokumentet ”Guds vägar” där det här reds ut. I praktiken är det förstås så att många mindre lyckade tankemönster lever kvar oreflekterat. Det får vi nog hålla på med ett bra tag med att förbättra.

Det där var den historiska bakgrunden till mycket elände och förföljelse för det judiska folket och en utarmning av den kristna teologin genom att man glömde bort alltför mycket av sitt judiska arv. Nu gäller det att vi lyckas laga mycket som gått sönder och hitta bättre tankemönster i framtiden,

Kommentarer

22 svar till ”När de kristna svek judarna första gången”

  1. Profilbild för Thorsten Schütte
    Thorsten Schütte

    Den starkaste bromsen mot antisemitism inom Kyrkan borde väl vara att Jesus – är jude! Fast när Bror Hjort målade honom som sådan, då blev det liv i luckan. Sorgligt!

    1. Profilbild för Markus
      Markus

      – var jude.

      1. Profilbild för Tomas Jarvid

        Där har vi olika uppfattningar om Jesus min vän 🙂

    2. Profilbild för Tomas Jarvid

      Väldigt, väldigt konstigt är det. Jag fick höra häromsistens att ett tag kunde man sammanfatta tankarna om Jesus med att ”Jesus har aldrig funnits, och judarna dödade honom”, och någon tysk teolog gick ut hårt med att bevisa att Jesus egentligen var arier.

  2. Profilbild för Markus
    Markus

    Ar iden att ha ranta (eng. rent) speciellt forankrat I den judiska tron?

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Jag vet inte det ja. Jag tror snarare det var så att det kristna majoritetssamhället hade bestämt att judar bara fick hålla på med vissa saker, bankverksamhet till exempel. Sedan pekade man ändå finger åt dem och sa att ”titta, där ser ni hur giriga de är som bara bryr sig om pengar”. Dubbelbestraffning kallas sånt visst.

      1. Profilbild för Rebella undrar

        Snarare så, väl, att såväl kristna och judar följde bibelordet att man inte fick ta ränta av sin broder. Således fick judarna ta ränta av kristna, och blev därmed till ett släkte av (bland mycket annat) bankirer, oundgängliga för Europas ekonomiska system.

        1. Profilbild för Tomas Jarvid

          Så är det förstås. Inte desto mindre fanns det ofta ganska få branscher som var öppna för judar. Jag fick höra att det var det som var skälet till att många judar i Sverige arbetat med bokhandel.

  3. Profilbild för Simon
    Simon

    Bra skrivet!
    En detalj bara: räknar du verkligen Marcion som kyrkofader?

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Hoppsan! Nej det gör jag förstås inte. Det var bara att Kamilla nämnde honom som ett välkänt exempel på såna som tog avstånd från allt judiskt.

  4. Profilbild för Åse Dethorey
    Åse Dethorey

    Läser just en intressant bok, ”Om jag glömmer dig Jerusalem”. Skriven av syster Sofie Hamring O. P. Om möten mellan judendom och kristendom.

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Det skulle inte alls förvåna mig om den är jättebra!

  5. Profilbild för Rebella undrar

    vad vi nu känner som ”ersättningsteologin”. Judarna har ersatts av de kristna som nu är det sanna Guds folk. De kristna står för den rätta uttolkningen av bibelns skrifter.

    När människor säger ersättningsteologi menar de så olika saker. En del sätter det som synonymt till judehat med teologiskt eldunderstöd. Andra formuleringar kring ersättningsteologi låter i mina öron, efter vad jag lärt mig, som helt enkelt kristen bas: förbundet med det judiska folket har utökats till alla människor genom Jesus Kristus. Finns kristendom som inte säger så, undrar jag?

    När någon säger ”ersättningsteologi” bör det IMHO vara en ryggradsreflex att be dem förtydliga vad de menar.

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Här får var och en själv fundera vidare på vad som är ett riktigt sätt att se på förhållandet mellan kristna och judar. Som kristen så tror jag förstås att Jesus var den han sa att han var och att den som inte tror det har fel. Samtidigt kan jag inte tro att Gud skulle ta tillbaka sina löften till det judiska folket, det ligger inte i Guds natur som den framträder i bibeln.

      Jag tror förstås också att förbundet med Gud är öppet för alla folk genom Kristus men vi ska också komma ihåg att judarna på Jesu tid också förväntade sig att räddningen för alla folk skulle komma genom judarna.

      1. Profilbild för Rebella undrar

        Kan du utveckla det sistnämnda?

        1. Profilbild för Tomas Jarvid

          Det finns texter i Jesaja bland annat om hur alla folk ska komma upp till Sions berg och tillbe Gud. Det är en genomgående tanke att det judiska folket är utvalt för hela världens skull.

  6. Profilbild för Alma-Lena

    Tack för ytterligare ett värdefullt inlägg. Antisemitismen har nog inte enbart kristna rötter dock, de har alltid varit misstänkliggjorda, precis som romer. Min teori är att de båda är minoriteter som har egna seder och absolut inte har någon önskan att helt assimilieras i storsamhället.

    Apropå ersättningsteologi betyder den att judarna helt förlorat sin ”utvaldhet” och kristna (eller muslimer om man är muslim) har ersatt dem som det ENDA gudsfolket. Paulus stod i stället för att kristna fick bli judar av nåd ”inympas i vinträdet judarna”.

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Uppenbarligen fanns det en hel del antisemiter i Rom redan innan kristendomen gjorde entré. Bra förklaring av den problematiska ersättningsteologin!

      1. Profilbild för Rebella undrar

        Hur förklarar ni då ”ingen kommer till Fadern utom genom mig”. Eftersom det inte stämmer logiskt med vad ni anser om kristendomen så måste det vara ett av Jesu felcitat? (hur många människor är det förunnat att bli korrekt citerade efter 40 års muntligt traderande)?

        1. Profilbild för Tomas Jarvid

          Jag vågar mig inte på att underkänna något Jesus säger i evangelierna. Riktigt hur man ska tänka om det bibelordet är en bra fråga. Det brukar väl oftast vara så att tankarna går till något evangelikalt ”alla måste be frälsningsbönen och bli födda på nytt för att komma till himlen” men det betyder säkert något annat i sitt sammanhang. En jude kanske skulle tolka det som att Jesus säger att han har den rätta lagtolkningen? Att man ska leva som han?

          Inget tvivel om att Jesus gör exklusiva anspråk men han säger heller inte något om att Guds förbund med judarna skulle ta slut. Knepigt är det.

    2. Profilbild för Rebella undrar

      Utvidgat förbund istället för ersatt, isåf. Men jag hävdar bestämt att rent teologisk ersättningsteologi inte behöver vara antisemitisk.

      1. Profilbild för Tomas Jarvid

        Ännu en aspekt är att när till exempel johannesevangeliet skriver kritiskt om ”judarna” så är det utifrån att de kristna var i minoritet och kanske under stor press. Det blev skevt när de orden sedan användes när man själv var den som hade övertaget.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.