Svenska Kyrkans bästa reklamkampanj?

Trygghet och tröst?

Jag har haft de här båda vykorten i min bibel sedan år 2000 ungefär. Jag har länge tänkt på det som svenska kyrkans fiffigaste reklamkampanj. Det är ett kontokort som det står ”trygghet” på och en chokladkaka som heter ”tröst”. Vänder man på korten står det ”letar du på rätt ställe?” undertecknat Svenska Kyrkan.

Letar du på rätt ställe?

Fiffigt gjort och snyggt (och på den tiden kanske folk blev lite mer imponerade när någon fejkade ihop bilder såhär?) och ett bra budskap.

Nu är jag tyvärr lite mer (men inte jättemycket) tveksam till det hela. Det ligger förstås i sakens natur att man måste locka med något när man gör reklam. ”Köp det här så får du den här fördelen”. Men funkar det egentligen så med Gud? Säger det oss att vi ska söka Gud för det vi själva får ut av det? Om Gud är Gud så är det väl viktigt oavsett vilka fördelar det ger mig?

Samtidigt är det ett snyggt sätt att knyta an till Augustinus oneliner än en gång: ”Sök det du söker men inte där du söker det” (läs ”behov och begär”).

Så. Nu får ni diskutera i bikupor eller skriva en kommentar om vad just du tänker om det här!

11 svar till ”Svenska Kyrkans bästa reklamkampanj?”

1. Profilbild för Miriam
    Miriam

Jag minns att jag blev obestämbart illa berörd redan då. De väckte inte nyfikenhet eller vilja till omprioritering, utan mest skam och genans. Samt gav intrycket att Gu (eller Svenska kyrkan) är en Quick-fix i samma genre.

Nej risken finns att det bara är roligt för de som är duktiga och redan inne i kyrkan och som får vara glada att de inte söker på så dumma ställen som de andra…

2. Profilbild för Johannes Tirén
    Johannes Tirén

Jag tyckte om den när den kom med i dagsläget har jag ohyggligt svårt för den. Detta då den premierar kyrkan som koncern snarare än som basplan. Tänk om samma kort tryckts men med formuleringen ”letar du på rätt ställe” + församlingslogga (på denna tid hade församlingar ibland egna, inarbetade logotyper eller heraldiska vapen, ibland fyra-femhundra år gamla) – då hade det varit i och för sig ultralokalt men också väldigt spännande.

Nej den lokala touchen hoppas jag vi fattat mer av nuförtiden. Eller i framtiden i alla fall.

3. Profilbild för Josef H
    Josef H

Kommer ihåg den från en rad olika affischer som satt uppe i församlingshemmet. Var väl ca 12 år vid tiden och tyckte att det var smart och snyggt gjort.
    Jag gillar när Svenska kyrkan gör reklam och syns. Stockholms stift är väldigt duktig på det och syns minst en gång i kvartalet i kollektivtrafiken.
    Jag tänker att kyrkan måste synas för att finnas i den breda allmänhetens ögon, och smarta reklamkampanjer som får en att haja till är jättebra för det. På samma sätt tycker jag att det är jättebra att Svenska kyrkan och dess företrädare syns och använder sociala medier aktivt.

Kul att du tar bladet från munnen och kommenterar på bloggen Josef, du har antytt att du läser här ibland. Kul med stöd för oss som företräder kyrkan utåt. Ännu bättre är det ju fler som får vara med och göra det. Gärna vi allihop. Det är nog bästa sortens reklam.

4. Profilbild för Lena P

Det är nog som du säger, men tyvärr är nog människan funtad så att de inte gör något utan egen vinning. Fast egentligen är det ju så att både Gud och vi får ut något av det, ett heligt ömsesidigt utbyte. Det blir en win/win situation helt enkelt.

1. Profilbild för Lena P

Allt som allt tycker jag alltså att den där reklamkampanjen är bra. Fast de skulle kanske haft ett kort till där det stod: ”Vill du göra någon glad idag?”

Det fanns nog fler bilder tror jag. Men visst vore det roligt om det inte varit bara inriktat på vad som är bäst för mig.

Tack! Det var roligt att fler tycker om de där gamla bilderna!