Hurra för helgonet

En jättefackla som ska sitta på frihetsgudinnan. Symbol för någon som visar en väg.

Vandra Vägen vore väl skrutt till kristen blogg om jag inte var med lite och firade detta att Elisabeth Hesselblad som blev helgonförklarad av påven häromdagen.

Min egen relation till sankta Elisabeth består dels i att jag faktiskt varit inne i hennes födelsehem i Fåglavik utanför Herrljunga. Det är värt att sägas med eftertryck att hon ju var västgöte. I alla fall från början.

Sen var jag en gång på studieresa till Indien och mina kompisar intervjuade några indiska birgittasystrar (som jag förstått det är det Elisabeths förtjänst att orden fick spridning i modern tid). Själv träffade jag aldrig någon så det var verkligen inte mycket att skryta med men jag fick i alla fall höra lite om dem. Lite paradoxalt kunde det i det indiska samhället innebära ganska mycket ökad självständighet att gå i kloster jämfört med att leva i ett traditionellt äktenskap.

Det sägs nu att Elisabeth Hesselblad är vårt andra helgon som är riktigt helgonförklarad (med Birgitta som den första). De har förstås funnits många fler som vördats som helgon (ja ni tänker helt rätt, visst går tankarna till sankta Helena när jag skriver så? –västergötlands största kändis och allt). Själv skulle jag nog tro att Sta Anna från Husaby skulle kunna räknas som en tredje (eller första egentligen eftersom hon levde tidigare) även om hon inte firats som helgon i västdelen av kristenheten.

Sen är jag ju protestant och allt det där men jag tycker i alla fall att det är roligt med helgon så det här var roliga nyheter.