Bön för den huvudlösa församlingen

Stor båt sjösätts. "Going". Som Kyrkan ständigt måste bli på nytt.

Stor båt sjösätts. ”Going”. Som Kyrkan ständigt måste bli på nytt.

Häromdagen hade jag en dramatisk bild här av en huvudlös kropp och skrev att det var en bra bild för kyrkans inre sekularisering. Idag är det fredag och dags för fredagsbön som vanligt på Vandra Vägen. När jag tittade i den katolska bönboken ”Oremus” blev jag glad när jag hittade en bön för den egna församlingen som jag tycker svarade an mot detta med huvudet och kroppen. Låt oss be.

Herre Jesus Kristus, du är din Kyrkas huvud. Du är också vår församlings huvud. Fyll oss med ömsesidig kärlek och aktning.

Ge oss nåden att i det rätta ögonblicket säga det rätta ordet och räcka en hjälpande hand.

Skydda de svaga, upplys de tvivlande, stärk de missmodiga, led de vacklande, väck de sovande, visa dig för de sökande, värm de kalla och de ljumma.

Hjälp oss att ge åt alla vad de bäst behöver, så att vi bär varandras bördor och så uppfyller din lag.