Ut och cykla hermeneutiskt

Hemmagjord illustration. Känner mig som en fysiker eller nåt.

Emellanåt handlar Vandra Vägen om olika aspekter av att läsa bibeln och förstå den på bästa sätt. Idag är en sådan dag. Jag känner mig extra mallig över illustrationen som möjligtvis bara jag kommer förstå men förhoppningsvis är den till hjälp.

Det jag skriver om här kallas den ”hermeneutiska (=som har med tolkning att göra) cirkeln”. Poängen med den är att om man ska nå bättre och bättre förståelse av något så måste man se till både helheten och till detaljerna.

Vi kan ta ett exempel som inte alls handlar om bibeln. Tänk dig att du är väldigt skeptiskt inställd mot kyrkan i allmänhet och präster i synnerhet. Sen träffar du prästen X som sköter begravningen för en anhörig. Prästen X stämmer inte alls in i din bild av att präster är otäcka utan är snarare trevligheten personifierad. Aha, tänker du. Prästen X är nog undantaget som bekräftar regeln. Alla ANDRA präster är nog i alla fall läskiga. Kanske att du till och med träffar präst Y, Z, Å, Ä och Ö och att de är lika trevliga som präst X men det kan ändå inte rubba din uppfattning om hur präster egentligen är.

Det här var ju ett exempel med präster men det talas rätt mycket om det här i medierna nu i samband med invandringsfrågor. ”Faktaresistens” är ordet för detta att det inte alltid hjälper med fakta för att någon ska låta sig överbevisas om att hans åsikter inte stämmer.

Nu utgår vi dock från att du faktiskt är en sådan som ärligt och nyfiket vill ifrågasätta dina förutfattade meningar för att närma dig sanningen. Allt står trots allt och faller med att man vågar utmana sina invanda föreställningar.

Som du ser på bilden ovan så kan man tänka sig det antingen som ett snurrande hjul där man varv på varv utforskar något; en bibeltext eller i princip vilken företeelse som helst. Man växlar mellan att fokusera på helheten eller på delarna/detaljerna och ju fler varv man orkar köra, desto mer kommer man att upptäcka.

Man kan också tänka sig enligt den undre bilden. Där ser det mer ut som en pendling mellan ”Helhet” och ”del” och jag kan tycka att den bilden är tydligare men de föreställer ändå samma sak. Det är bara att det bara är den första bilden som ser ut som en cirkel eller cykel.

Nu tar vi ett mer bibelorienterat exempel (istället för prästkännedomen).

Tänk dig att du läser en bibeltext och vill förstå den så bra som möjligt (och har gott om tid). Då försöker du förstås fatta huvudpoängen och vad alltihop handlar om. Men för att göra det kommer du kolla upp krångliga ord du stöter på eller detaljer du inte begriper. ”Rättfärdighet, vad betyder det?”. Och när du får mer klarhet i någon detalj så ser plötsligt också helhetsbilden annorlunda ut. Och så väcks det nya frågor om någon annan detalj och så håller man på. Typ resten av livet för bibeln är verkligen en outtömligt stor bok.

Det som är viktigt är att vi verkligen ser till dels att 1, Vår helhetsförståelse verkligen förändras i takt med att vi förstår delarna bättre (så det inte blir som i prästexemplet). och 2, Vi inte är alltför fastlåsta i vår helhetsförståelse så att vi kommer att tolka delarna till att betyda det vi skulle önska att de gör för att styrka vår helhetsbild.

Ett exempel härifrån bloggen är en av mina bästa bloggposter ”Om Downton Abbey och den bibliska gudsbilden” (jo det går att läsa utan att vet något om Downton Abbey). Där står det om en häpnadsväckande förändring i syn på vad som menas med ”tro” mot vad många tänker. Om ett så centralt begrepp får förändrad betydelse så måste man i princip läsa om hela bibeln igen och se vad det innebär för helheten.

Det här är ganska svåra saker. Jag hoppas att jag förklarat det på ett begripligt sätt. Skriv gärna en kommentar med tankar eller frågor!