Denna berättelse finns tydligen i en mängd varianter från många olika kulturer och språk. Jag brukar berätta den som att den handlar om en judisk ledare som av sin härskare ställs inför en omöjlig uppgift att lösa. Lyckas han inte så blir hela hans lilla grupp fördriven från landet. Uppgiften är då att han måste hitta något som gör den glade ledsen och den ledsne glad.
Den judiske ledaren återvänder med en ring med inskriptionen nedan:
Dessa tecken är första bokstäverna i de hebreiska orden ”Gam zeh ya’avor”, vilket betyder ”även detta kommer att gå över”. Ett budskap som kan trösta den olycklige men oroa den privilegierade.
Frågan är om jag hittat på mycket själv i själva inramningen för enligt wikipedia är det vanligare att judar lägger fram det som att kung Solomo är inblandad antingen genom att ge uppgifter eller få lösa den. Andra varianter är att det som efterlyses är en sanning som man kan skriva på en ring (är kort alltså) men som alltid i alla lägen är sann. Det passar ju också fint till ”även detta ska gå över”.
Diskutera nu i bikupor eller nåt hur en utsaga som detta att allt ska gå över stämmer tillsammans med kristen tro. Gäller det allt utom Gud? Vad säger det om evigheten? Hur det än är med det så berör det i alla fall (bokstavligen) varje ögonblick av livet här och nu.
Jag skrev en annan gång om ”vanitas istället för carpe diem” och om att leva med att livet är förgängligt.
Vad tänker du om detta? Skriv en kommentar!
Lämna ett svar