10 blandade tankar på söndagen

1. Glad söndag kära läsare!

2. Idag tjänstgör jag inte i några gudstjänster. Återstår att se om jag lyckas komma till någon. Det beror nog på många olika saker i familjen.

3. Vi har hamnat i en rätt lång säsong med söndagar som kretsar kring döden, tidens slut domen och hoppet och evigheten. Det är lite olika hur många söndagar det blir i tiden före advent beroende på när påsken kommer och annat sådant.

4. I många kyrkor ringer man i klockorna idag för att fira 100årsminnet av freden efter första världskriget. Jag tror inte vi gör det i Dalstorp för jag har inte tänkt på det i tid för att ordna något, om någon annan gjort det är jag bara tacksam. Hur som helst är fred alltid bra. Krig är alltid en dålig lösning. Trots allt blir det färre krig i världen hela tiden. Må vi lära oss fredens väg.

5. Det var roliga nyheter i veckan när Karin Johannesson blev vald till biskop i Uppsala stift. Jag har lustigt nog både haft Karin som lärare på en kurs alldeles i början av studierna och sedan gått i samma klass som henne på slutet och blivit prästvigd mer eller mindre samma dag som henne.

6. Den minnesgoda läsaren minns att jag har skrivit en hel rad bloggposter utifrån en bok av Karin som hette ”helgelsens filosofi” för några år sedan. Den jag själv tycker är mest läsvärd är den här: ”Bön som hemspråksundervisning”.

7. Letande efter de bloggposterna ledde mig in i att leta runt en del i sånt jag skrev 2015. Jösses vad jag har bloggat genom åren ändå. Och fint att jag kan spåra mina egna gamla tankar på det sättet.

8. Brene Brown skrev i ”resa sig stark” om kraften i att skriva om sitt liv. Nu handlade det mer om dagboksanteckningar och personliga erfarenheter så jag tänkte nog när jag läste det att jag ju själv inte är någon som skriver. Men det gör jag ju uppenbarligen.

9. Idag är det också fars dag. Jag ska fira och bli firad. Och så tänker jag på min gamla dikt ”den efter vilken allt har sitt namn”. Som ju inte nämner fäder egentligen men pekar mot ett sådant bibelord.

10. Hur har du det idag? Skriv en kommentar och berätta!