Adventstiden är en rätt kort tid på kyrkoåret men jag tror ändå att det kan vara den tid jag ägnat mest bloggposter åt här på Vandra Vägen. Det finns så många tänkvärda detaljer och det hänger ihop med så otroligt mycket i bibeln och i tron. Nu har jag lite nya tankar framförallt om Jesu intåg på åsnan.
Tre grejer:
Det första är att jag funderat en del på Marias åsna. Den som alltid finns med och som hon och Josef tar som färdmedel till Betlehem och parkerar i julkrubban. Det lustiga med den är ju att den inte finns överhuvud taget i den bibliska berättelsen. Den har bara blivit ett självklart inslag ändå. Jag tror mer och mer att det faktiskt är Jesu åsna från intåget i Jerusalem som har lyckats göra någon slags berättarteknisk resa dit. Som ett sätt att knyta ihop julberättelsen med Jesu stora finalnummer i Jerusalem. Jag kan inte riktigt argumentera för det så mycket men jag tycker själv det hade varit ett vettigt sätt för traditionen att utvecklas.
För det andra är det alltid lite störande att läsa Matteusevangeliet och om hur Jesus rider in i Jerusalem på två åsnor. En vuxen och ett föl. Matteus hänvisar ju till profetian i Sak 9:9 där det står:
Det tredje är att jag fått nys på ännu ett kungligt intåg som kan vara intressant som bakgrund till det Jesus gör. Jag har tidigare skrivit här om Salomo och Jesu trefaldiga ämbete men nu har jag fått nys på att även kung David rider in på den vägen efter att ha segrat i tronstriden mot sin som Absalom. Han kommer ridande och ledare efter ledare ansluter sig och erkänner honom som den rätte kungen. Det står inget om någon åsna tyvärr men det känns ändå som en relevant händelse när folkskaran ropar Hosianna Davids son.
TILLÄGG: Nu har jag kollat mer och kommit fram till att David nog ändå red åsna för då han flydde från Jerusalem från Absalom så fick han och hans familj åsnor av en vän. Dessa får vi anta att han hade hela tiden sedan. Det är ju också det vi ser på bilden ovan!
Några tankar om något av detta? Skriv en kommentar!
Lämna ett svar