Till innehåll på sidan
Tomas Jarvid

Augustinus fred och Jesus

Den här lilla bilden från en medeltida handskrift föreställer kejsar Augustus som ger order åt den långa hårdföra soldaten och den lille räknenissen att gå ut och räkna alla människor i hans rike (läs gärna ”Augustus folkräkning som uppror mot Gud”).

Jag läste nyss en jultext av den gamle skarabiskopen Sven Danell och även han skrev om Augustus. Det var ju så (om din romerska historia är lite ringrostig) att Augustus tog vid efter Julius Ceasar och även om han var en hårdför person så skapade han faktiskt fred i Rom. ”Pax romana” eller ”den romerska freden” varade sedan i två hundra år (inom riket alltså, man krigade ju också mycket vid gränserna).

Det här var förstås oerhört bra nyheter för livet är ju lättare och lyckligare om man slipper krig. Denna fred rådde redan när Jesus föddes.

Sven Danell förmulerade det att Augustus fred var ”en förebild och ett förebud” om den fred Jesus skulle komma med. Jag har skrivit för länge sedan om ”Jesus med kejsarens titlar” (LÄS DEN!) om hur Jesus ofta beskrivs med kejsarens titlar på ett omstörtande sätt. Det är extra tydligt i det vi kallar julevangeliet. Det inleds med att vi får höra om Kejsar Augustus. Sedan är där en änglaHÄR som proklamerar ett GLÄDJEBUD (evangelium, i kejsarens tappning ett glatt budskap om att detta område nu är erövrat och införlivat i Rom och får del i roms fred), om en FRÄLSARE och HERRE. Alltihop i kombination med det absurda i att denna frälsare ligger i en krubba i trängseln.

Jesus ställs alltså mot Kejsaren. Vem är det egentligen som har makten? Jesus kommer ju inte att göra uppror mot rom men han relativiserar också hur saker egentligen ligger till. I johannesevangeliet säger han till Pilatus att han inte skulle ha någon makt över Jesus om inte Gud tillåtit detta att ske.

Jesus är, liksom judarna vid den här tiden, nämligen inte nöjd ens med den fina ”pax romana”. Det är nämligen inte vad som brukar menas med fred på hebreiska. ”Schalom” är ett med holistiskt begrepp som innebär mycket mer än bara vapenstillestånd (och romerska freden vilade trots allt nästan enbart på militär överlägsenhet). Riktig fred innehåller också frid, harmoni och rättfärdiga och goda relationer där ingen utnyttjas. Jesus kommer ju sedan också att visa hur ett sådant liv i Guds rike ser ut.

Vad säger du om detta? Skriv en kommentar!

Kommentarer

2 svar till ”Augustinus fred och Jesus”

  1. Profilbild för Thorsten Schütte
    Thorsten Schütte

    Jag tänker på hur lika ”fred åt er alla” låter på hebreiska respektive arabiska:
    schalom alechem – salem aleikum.
    M>en tyvärr lyser fred mellan dessa språkområden med sin frånvaro.

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Det jag också tänkt på, och säkert heter det något liknande på swahili som visst också är släkt med dessa språk. Fred behöver vi sannerligen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.