9 blandade tankar på söndagen

1. Glad söndag kära läsare!

2. Idag ska jag leda gudstjänst i Ljungsarp 9 och i Dalstorp 11, välkommen dit så ses vi! Jag ska också döpa en liten pojke så det är mycket fint som händer idag.

3. Jag ska också predika förstå, temat för dagens texter är ”livets källa” och jag tycker det har varit roligt att fundera kring. Jag brukar skoja här hemma om att den lilla bebisen ligger vid livets källa och när han blir ammad så det kanske är en slags feminin gudsbild? Predikan hamnar här på bloggen i vanlig ordning imorgon.

4. Det är också en minnesdag i Ulricehamn där jag bor och om det passar efter dagens alla andra åtaganden skulle jag gärna vilja vara med vid Skottek då vi minns 500-årsdagen av slaget på Åsundens is, Ulricehamns typ enda avtryck i de svenska historieböckerna. Här kom den danske kungen Kristian II på sin väg mot Stockholm och krossa Sten Sture den yngres lilla här. Nu är det verkligen ingen is på sjön så man får ha mycket fantasi för att se det framför sig.

5. Jag skrev om det här för ett år sedan ”korståg i Ulricehamn för 499 år sedan” då jag häpet fått lära mig att krigsföretaget officiellt var ett korståg.

6. Jag följer med väldigt dåligt i nyhetsrapportering men nu har jag förstått dels att det pågår en kritisk situation med en vulkan i Filippinerna som kan få ett våldsamt utbrott, dels att det ju faktiskt är en vulkan jag sett! 3 mars 2006 när jag var med i ”Ung i den världsvida kyrkan” såg jag Taalvulkanen från en vacker utsikt i Tagaytay. Jag levde några veckor med vänliga människor i IFI-kyrkan i Lumil och Noveleta en liten bit därifrån och där vadar de väl runt i aska just nu. Det där blir så konstigt när det både blir verkligare och overkligare samtidigt det som sker för att det är en känd plats. Jag ber för människorna i regionen kring Manilla nu.

7. Vi brukar vara dåliga på att fira saker i vår familj men nu har vi varit på restaurang med alla fyra barnen för att fira våra 10 år som gifta. Och det var faktiskt en riktigt fin upplevelse och inte alls så kaotisk. Stor tacksamhet över att få ha min fru och min familj.

8. Roligt att det finns en inbyggd minnesregel i att tioårig bröllopsdag innebär att man firar ten(n)-bröllop.

9. Vad gör du idag? Skriv en rad och berätta!