Liselotte Rogberg

Levererat och klart?!

När jag började arbeta med webb, efter många år i tidningsbranschen, var det en fantastisk känsla att inte ständigt behöva jaga deadlines. Nu, efter ungefär lika lång tid i den digitala världen, kan jag ibland sakna den där sköna känslan av att precis skickat till tryck. Att vara klar. Och att verkligen ha levererat.

OK – levererar gör jag (vi) ju på ett sätt fortfarande. Ni redaktörer märker främst av det genom att administrationsgränssnittet är avstängt en tisdagsförmiddag lite då och då. Förhoppningsvis märker ni det även att praktiska funktioner tillkommer och irriterade buggar rättas. Men troligvis känner ni precis som jag att den där sköna känslan av att vara klar, inte finns i den digitala världen.

Nu får jag istället glädja mig och samla kraft genom att påminna mig om det små steg som vi hela tiden tar för att förbättra Svenska kyrkans gemensamma digitala kanaler. Här följer en samling ”glädjepiller” från det senaste halvåret. Kanske finns det något i listan du tidigare missat och som kan liva upp även dig!

• Funktionen Sök församling är både välanvänd och uppskattad av besökarna på svenskakyrkan.se. I våras utökade vi logiken så att både post- och besöksadress visas i sökningen. Uppgifterna som visas i funktionen kommer från kyrksam – så se till att din enhets uppgifter är uppdaterade!
  • GDPR och den nya dataskyddslagen sätter spår överallt. Den senaste förändringen på det temat för webbens del var när vi tidigare i våras krypterade våra webbesökares ip-adresser så att det inte kan spåras via Google Analytics.
  • Även svenskakyrkan.se drog sitt strå till stacken vid lanseringen av det nya varumärket Act Svenska kyrkan. Ny grafisk profil, och en hel del nya tekniska förutsättningar – bland annat en rejäl bunt ompekningar från Svenska kyrkans internationella arbete levererades i början av maj.
  • En irriterande bugg som rapporterades under våren var att publiceringsdatum sattes redan när en sida skapades, och inte när den faktiskt publicerades. Det ledde till en del förvirring och obefogad misstänksamhet vid bland annat ett biskopsval … Nu är logiken ändrad så att publiceringsdatum sätts till det datum en sida publiceras för första gången, om inte ett annat datum valts manuellt. Logiskt och bra. Dessutom får man som redaktör ett felmeddelande om man försöker publicera en nyhet efter valt datum för avpublicering.
  • Under våren har vi tyvärr även haft en del strul med platsadministrationen. En period gick det till exempel inte att spara nya platser. Det är åtgärdat. Lite halvnytt är det även att det går att länka till ljudfiler, till exempel audioguider, och 360-bilder i Kyrkguiden. Se gärna över era platser i platsadministrationen inför sommaren så att appen Kyrkguiden och webben är så aktuell och komplett som möjligt inför sommaren!
  • Har du använt den nya funktionen för att skapa knappar? Testa den gärna – det blir snyggt! Funktionen är tänkt att användas i det fall då det behövs en så kallad ”call to action”. Alltså när syftet med en sida är att få besökaren att kliBild på knappfunktionen i administrationen.cka vidare, kanske för att boka ett dop eller anmäla sig till ett evenemang.
  • Att få till snygga bilder för både dataskärm, läsplatta och mobil är minst sagt en utmaning. Vi har under de senaste åren skruvat på bildinställningarna vid ett flertal tillfällen – och nu har vi dessutom en funktion som vi kallar ”sweetspoot”. Med den kan du som redaktör välja vad som ska vara fokus i bilden vid olika visningar. Om du inte redan har testat – gör det!
  • Den uppmärksamme har noterat att vi under våren gjort ändringar på den gemensamma startsidan svenskakyrkan.se. Förändringarna motiverades med både statistik och användartester – mer om den nya startsidan kan du läsa i ett helt eget blogginlägg!

Tack för den här våren! I höst fortsätter vi leverera!