En av de vanligaste frågorna jag får är ”Hur skiljer man på sitt privata och professionella liv på Facebook?”. Det som brukar hända då i att vi hamnar i en diskussion om roller och huruvida det egentligen finns någon anledning att skilja på jobb och privat.
Oavsett vad man har för skäl till att skilja på jobb och privat, så behövs det inte något separat ”jobb-konto”. Facebook har sett det här behovet och det finns en mängd lösningar på ”problemet”. För att slippa komma ihåg allt så skriver jag nu ner det i den här bloggposten så att jag kan hänvisa till den i framtiden
1. Facebooks regler
Enligt facebooks regler får varje person bara ha ett konto. Varför ska man bry sig om det då? Jo för att om du bryter mot denna riktlinje så kan FB stänga ner båda dina konton, och det kanske inte vore så roligt.
2. Etikett
Många tycker det är provocerande med jobbkonton. Jag tror det är för att man upplever det som fel att dela hela sitt liv med någon som bara delar sitt jobbliv.
3. Listor
Du kan göra två (eller fler) listor, t.ex. en ”Jobbvänner” och en ”Privata vänner”. Då kan du göra uppdateringar som alla ser, som bara dina jobbvänner ser eller som dina privata vänner ser, och du kan välja att bara se uppdateringar från dina jobbvänner om du skulle vilja. De där personerna som både är jobb- och privatvänner kan vara med i båda listorna.
Att göra listor är ganska enkelt, det är iallafall enklare än att jonglera med två olika konton.
4. Grupper
Om du inte vill bli vän med alla jobbbekanta så kan du ändå vara med i jobbrelaterade grupper. Då får du uppdateringarna som alla gör i gruppen, oavsett om du är vän med dem eller ej.
5. Det är roligare
Jag själv testade att göra listor när möjligheten kom, men slutade ganska snabbt att använda dem. Inte för att det är krångligt, utan för att det helt enkelt är roligare att blanda. Dina arbetskamrater får bättre koll på vem du är som person, och din familj och dina privata vänner får bättre koll på vad du sysslar med på jobbet.
Lämna ett svar