Tillsammans är vi starka

På Söndag väntar den tredje kyrkoherdemottagningen på kort tid, denna gång i Stöde. Det är viktigt med mottagningsgudstjänstens tydliga markering eftersom kyrkoherdeuppdraget är så speciellt.

Kyrkoherden är chef över all verksamhet med ansvar för arbetsrätt och arbetsmiljö som på vilken arbetsplats som helst. Men hen har också det högsta ansvaret för kyrkans tro och lära i församlingen. Därför kan man aldrig likställa kyrkoherdeuppdraget med ett kommunalt tjänstemannauppdrag eller en VD inom näringslivet. Kyrkoherdens dubbla ansvar medför både ett fullvärdigt ledamotskap i kyrkorådet, ledningsansvar i relation till anställda och ideella och ett självständigt, personligt läroansvar inför biskop och domkapitel.

När det uppstår organisations-och arbetsmiljö problem i församlingarna handlar det oftast om att vi inte tagit hänsyn till detta kyrkliga sätt att förhålla sig till styrning och ledning. Det här måste vi bli bättre på om vi vill vara kyrka och inte utvecklas till något annat. Därför är det viktigt med kyrkoherdar och förtroendevalda som låter kyrkan vara kyrka både när det handlar om styrelse- och ledningsansvaret och det andliga livets tillväxt i församlingarna.

På söndag är det också internationella kvinnodagen. Ur kvinnorättsperspektiv finns det så oändligt mycket kvar att göra i vår värld. På många platser i världen utsätts kvinnor för en ofattbar diskriminering som börjar redan på fosterstadiet. Tack och lov har allt fler börjat inse att denna diskriminering inte bara drabbar kvinnorna utan hela samhället.

Våra biståndsorganisationer vet i dag att deras arbete ger bättre resultat och hållbarhet om kvinnorna görs delaktiga i samhällsutvecklingen. Jämlika samhällen och företag har visat sig rent samhällsekonomiskt vara mer bärkraftiga och solida. Och egentligen är det väl som det skall vara, vi män och kvinnor är ju människor tillsammans inte var för sig eller endast det ena könet. Vi är skapta till Guds avbild tillsammans och vi har fått uppdraget att tillsammans förvalta vår skapelse.

Devisen ” Tillsammans är vi starka” passar därför bra på söndag både för kyrkoherdemottagningen och för kampen för kvinnors rättigheter.