Barnens plats i gudstjänsten

I Härnösands domkyrka provar vi i vår något för oss nytt. Vi avskaffar familjegudstjänsterna och låter barnen få större plats i den vanliga högmässan under fyra gånger under våren. Detta har provats med gott resultat på andra håll men för oss blev det första gången på Kyndelsmässodagen. Barn fanns med som kyrkvärdar, som välkomnade gudstjänstdeltagarna och tog upp kollekt. Barn var också korsbärare, ljusbärare och bokbärare. Det var barn som läste inledningsorden, bad dagens bön, läste evangeliet och var med och bad förbönen samt bönen efter kommunionen. Barn fanns också med i dukandet av nattvardsbordet och vid utdelandet. Det var fantastiskt att se den glädje och stolthet som fanns hos dem som medverkade. Entusiasmen var också stor hos de äldre gudstjänstdeltagarna. Själv kände jag mig mycket glad både under och efter gudstjänsten. Det enda jag frågade mig var varför vi inte gjort så här tidigare. De kommande högmässorna med många barn som medverkar är 2 mars, 13 april och 25 maj.