Regnbågen

När jag tittar ut genom köksfönstret ser jag en regnbåge. Regnbågen är vacker med alla sina färger. Den är bild för mångfald, då alla färger behövs för att det ska bli en regnbåge. För mig är den också ett tecken på hur himmel och jord binds samman, och att Gud älskar oss.
Ingen ifrågasätter regnbågen på himlen. Men när den finns på en matta, är det några som skriker högljutt och påstår att endast homosexuella då är välkomna. I Härnösands domkyrka ser vi hur de allra flesta är mycket positiva till regnbågsmattan och att vi fått ännu fler gudstjänstbesökare. Tyvärr finns också de som påstår att Bibeln skulle förbjuda detta. Dock har ingen ännu kunnat visa var i Bibeln det står att regnbågen och dess färger är något ont.
Härnösands domkyrkoförsamling har hela tiden sedan mattan invigdes i september 2014 lyft fram att den står för mångfald och alla människors lika värde. Några enstaka, men mycket högljudda personer som har svårt för samkönade relationer, påstår att regnbågen i alla sammanhang står enbart för HBQT. Därför skriver de insändare och ondgör sig. Undrar hur de tänker, när de ser regnbågen på himlen och vem de ställer till svars för den? Eller är budskapet annorlunda på himlen än på en matta? Jag tittar på regnbågen igen. Den är vacker och påminner mig om mångfaldens välsignelse och allas lika värde.

En kommentar

Gunnar Fredriksson säger
6 augusti 2015 – 07:48

Knappast någon kyrka, utom min barndoms på Holmön i N Kvarken, talar så vackert och naturligt om Gud och berikar kropp och själ med allehanda färger som domkykan i Härnösand. Den är nära mig på många sätt.
Här ute på Holmön, där vi har viste stora delar av året, finns havet och himlen så nära inpå och kyrkan bara en bit från knuten, Länge i livet kunde jag, om jag hade tur- se tre sken samtidigt - fyrskenet, norrskenet och månskenet. Himlafenomen utom ett som med teknikens framfart mörklagts - alla med talande färger som än i dag i nämnd ordning tatar till mig om livet, mysteriet, och hoppet.
Vi behöver färger för att upptäcka oss själva och omgivningen. Jag tar till ett av de vackraste ord jag känner till, nämligen "unfägnad". Vi har undfått färgerna både på jorden, i rummet och under himlens skyar.