Människor i Malmö – en serie minibloggar

Mångfaldens Malmö speglas i en mini-blogg som kallas Människor i Malmö:

zahed
Jag älskar att spela teater. Mest tycker jag om komedi. Jag vill att människor ska ha ett leende i ansiktet.
Malmö Community Theatre, där jag deltar i ensemblen, spelar i Malmö och andra städer. Av teatern har jag lärt mig mycket. Olika roller kräver olika saker. Skådespelare är kanske något jag skulle kunna tänka mig.

Jag kommer från Afganistan och är 25 år i år. När jag kommer in i en kyrka blir jag lugn och trygg, jag tycker mycket om kyrkan. Hit till Heliga Trefaldighetskyrkans öppna café kommer jag för att träffa vänner och spela biljard. Jag och mina kompisar har spelat teater i kyrkan också, pjäsen Goda människor. Nu har vi en zombiepjäs på gång, men den spelar vi inte i kyrkan, ha ha. Pjäsen går på Skånes dansteater i april. Alla är välkomna dit.”
Zahed

Text/foto Kristina Strand Larsson

farhad
Kyrkan är den enda platsen där jag känner mig lugn
Jag är 21 år och kommer från Afghanistan. Hit till Heliga Trefaldighetskyrkan går jag för att träffa diakonen Christina, prästerna och andra vänner.

Vi spelar biljard och pratar. Tillsammans med några av mina kompisar spelar jag också teater. Vi har faktiskt uppträtt i kyrkan!

Både här Heliga Trefaldighetskyrkan och i Västra Skrävlinge kyrka är jag med i bibelstudiegrupper. Jag älskar att vara i en kyrka. Det är den enda platsen där jag känner mig riktigt bekväm och lugn. I den situation jag befinner mig i, är det lätt att bli stressad. I kyrkan är jag säker.

Nu har jag gått i skolan i tre månader, men jag har varit i Sverige i tre år. Det är inte alltid du kan börja i skolan direkt, jag är så tacksam att jag får gå i skolan nu. Svenska är inte så svårt, det läser jag på SFI, Svenska för invandrare. Engelska kan jag redan. När jag kom till Sverige hamnade jag först i Norrköping och Finspång, men i Malmö trivs jag bäst. Malmö är för mig ”the city of love”. Här är människor så snälla, de hjälper sådana som oss. Malmö gör skillnad.
Farhad

Text/foto Kristina Strand Larsson