Ingen färg ska gå förlorad

Vi är mitt i Sommarkyrkan, sommaraktiviteter för barn i församlingen under sommarlovets första veckor, och sommaren känns fortfarande lite tvekande. Men samtidigt känns det just i detta ganska oviktigt då det finns andra värden. Att få samlas så många är ovärderligt. Att få uppleva saker tillsammans och att få lära känna varandra. Att bada, spela handboll, hoppa höjd, spela kort eller bara sitta och prata på en filt ger mervärde.

Regnbåge-klistermärke-på-entre-i-Bräm-trädgårdIMG_7871-webb

När ni möts så många människor på samma plats så är vi olika och lika på samma gång, som alltid. Vi heter olika namn, kommer från olika platser, olika länder, pratar kanske inte samma språk, vår kärlek riktar sig till olika kön, vi har olika förutsättningar, har olika religion eller olika hudfärg. Men ändå har vi så mycket gemensamt – mitt där i finns mångfaldens rikedom. Det där som binder oss samman! Våra olikheter kan ge upphov till nyfikenhet, breddning av perspektiv och nya vänskaper.

Angereds församling flaggade med Regnbågsflaggan under West Pride. En symbol som sedan Gilbert Baker skapade den i 70-talets USA har manifesterat mångfalden kring identitet, sexualitet och könsuttryck. Här tar vi som kyrka ställning för allas lika värde, rätten att älska och att leva sin identitet. Men när flaggan vajar här i Angered så betyder den också mycket mer. Den blir det tydliga tecknet på att mångfalden är beroende av olikhet.

Är alla lika går mångfalden förlorad. Vill vi tala om mångfald på riktigt krävs eftertanke och medvetenhet kring vilka normer som finns här hos oss. Vilken roll vi har som normbärare och vilka fördelar vi själva har genom att vara oss själva. Kanske är det i det samtalet som regnbågen får sin tydliga betydelse. Ett samtal som måste föras för att ingen färg i regnbågen ska gå förlorad. För allt hänger samman – vi alla är en del av mångfaldens rikedom.

Erik Andersson, präst i Angered, Göteborg