Så borde livet alltid vara – om en utflykt med barn som väntar på uppehållstillstånd

Kolmårdens församling på utflykt med barnen från asylboendet.
Kolmårdens församling i Norrköping på utflykt med barnen från asylboendet.

Väntan på uppehållstillstånd är en jobbig och svår tid.

På Getå asylboende finns många barn som är utsatta och lever under pressade förhållanden. Men mitt i det svåra finns också fina stunder.

Ett vackert minne är en utflykt vi i Kolmårdens församling gjorde med barnen – till Sörsjön utanför Norrköping. Vi fikade, barnen drack saft och åt smörgåsar, medan vi pratade om olika saker. Det kändes bra att vara i naturen, titta ut över sjön och lyssna till fågelkvitter. Vi var ensamma, det fanns inga andra badgäster där den dagen.

Högt ovanför våra huvuden passerade en linbana, den började en bit bort i skogen och fortsatte över sjön. Då och då såg vi hur någon åkte över sjön med en susande fart – det blev som en liten show. Varje gång det hände blev vi väldigt överraskade, och barnen tyckte det var jättehäftigt när någon plötsligt kom farande.

Vi vinkade och skrattade, och efter ett tag började vi ropa till dem som åkte:  ”We love you.”

Så borde livet alltid vara.

Charlotta Wändahl, pedagog i Kolmårdens församling, Norrköping