Tro, demokrati och samverkan över religionsgränserna

Panelsamtal på Rågsved Folkets hus om samverkan över
I panelen satt företrädare för flera olika religioner.

Vi samlas i Rågsveds Folkets hus en måndagskväll i september. Det är ett samtal om tro och demokrati. I panelen finns representanter för Equmeniakyrkan i Högdalen, Moskén i Rågsved, Evangeliska frikyrkan och Svenska kyrkan. Och i publiken finns säkerligen representanter från ännu fler trosinriktningar …

På frågan om varför vi ska göra detta, samverka över religionsgränser i vårt område, svarar en i panelen. ”Jag kan välja att inte stiga ur sängen på morgonen.” Så är det nog, vi kan välja att inte leva livet. Vi kan välja att inte se vår omgivning. men om vi väljer att leva tillsammans med dem som bor och vistas här så behöver vi samarbeta, ”stiga upp ur sängen”.

Respekt för varandra lyfts fram som en central komponent under detta möte. Respekt för vår egen och andras religiösa övertygelse är avgörande, en respekt som är kärleksfull. En grundprincip i ett demokratiskt samhälle är att makten utövas med respekt för de männskliga rättigheterna. Även om majoriteten bestämmer i en demokrati har minoriteten rättigheter som majoriteten inte kan sätta sig över.

I en demokrati är de allmänna valen invånarnas viktigaste instrument för att påverka hur landet ska styras. För att demokratin ska fungera krävs att landets invånare engagerar sig och deltar i demokratin. Det räcker det med att vi deltar i de allmänna valen. För mellan valen händer det en massa viktiga saker som behövs för att demokratin ska fungera. Demokratin förutsätter ett respektfullt samtal. Ett sådant respektfullt samtal om tro och demokrati förs under kvällen i Rågsved Folkets hus.

Engagemanget är stort. Flera härliga berättelser om goda samarbeten. Flera förslag om hur vi kan gå vidare kommer. En vill samla de olika religiösa ledarna i vårt område till ett möte, en annan vill ha ett torgmöte, en tredje vill skapa ett musikaliskt event tillsammans. ”Alla ungdomar måste samlas”, brister någon ut. Innan vi skiljs har vi ett nytt datum uppskrivet i våra kalendrar. Vi vill fortsätta att se och respektera varandra; alla vi som har olika religioner vill göra saker ihop och lära av varandra.

Kvällen avslutas med Franciskus fredsbön

O Herre, gör mig till ett redskap för din frid.
Där hat finns, låt mig få föra dit kärlek.
Där ondska finns, låt mig få komma med förståelse.
Där oenighet finns, låt mig få komma med enighet.
Där tvivel finns, låt mig få komma med tro.
Där osanning finns, låt mig få komma med sanning.
Där förtvivlan finns, låt mig få komma med hoppet.
Där sorg finns, låt mig få komma med glädjen.
Där mörker finns, låt mig få komma med ljuset.

O gudomlige Mästare,
låt mig sträva inte så mycket efter att bli tröstad, som att trösta,
inte så mycket efter att bli förstådd, som att förstå,
inte så mycket efter att bli älskad, som att älska.

Ty det är genom att ge, som man får,
genom att förlåta, som man blir förlåten,
och genom att dö, som man uppstår till det eviga livet.

Anna Axerup, präst i Vantörs församling och ansvarig för uppbyggnaden av Interreligiösa rådet i Vantörs församling