Gråkallt eller kolsvart i Warszawa

IMG_0017

Måndag i ett grå grått Warszawa med en råkall kyla kring 4 plusgrader får en att tänka på att i det här vädret kan det bli svårt att få något att röra sig framåt. Men det är bara att konstatera att vädret inte påverkar klimatambitionerna. För vare sig det är Durban med 30 plus grader, Doha med ökenhetta, ett råkallt Warszawa eller snöigt Köpenhamn så tycks det inte påverka aktiviteten. Det är lätt att bli cynisk och dyster men det har man ju inte tid med då det är bråttom att faktiskt förändra.

På minus sidan idag lägger vi värdlandet Polen som står värdar för en konferens för kolindustrin. Polen och kolen har ett tajt förhållande. I alla fall mellan makten och industrin för enligt Climate Action Networks nyhetsbrev så vill en majoritet av polackerna att det ska investeras i förnyelsebara energikällor. Förändringsbenägenhet är inget som verkar vara så starkt ju mer man har att vinna på att köra det fossila spåret så länge som möjligt.

På plussidan får vi räkna att Polens kristna råd visar på vikten av att kyrkorna engagerar sig i klimat och hållbarhetsfrågor. I två olika seminarier idag så visar Polens kyrkor att de vill vara med. I den Lutherska kyrkans center så hölls ett seminarium där företrädare för ortodoxa, Lutherska, anglikanska traditioner tillsammans lyfte vikten av att finnas med i omställningen till en hållbarare värld. Även den starka polska delen av den katolska kyrkan har under dagen hållit ett längre seminarium kring klimat med kardinalen närvarande.  Ska man vara gnällig kan man säga att det är lite yrvaket och spretigt men ska man vara positiv, vilket är roligare, så kan man säga att nu lyfter de frågorna och de gör det också ekumeniskt.

Men nu handlar det om att få ihop en tidsplan för att något substantiellt ska komma ut i Paris 2015. Både när det gäller minskningar av växthusgaser och finansiering till utvecklingsländer. Får se om de närmaste dagarna kan leverera. Under tiden får vi andra visa på nödvändigheten och möjligheten att förändra.