Uppåt i Kiviks församling

Kyrkoherden i Kiviks församling på Österlen i Lunds stift tror på upprepning. För Ystads Allehanda förklarar han och jämför högmässan med ett Friskis&Svettis-pass.

Jag tror mycket på återupprepning. På ett träningspass utför du samma rörelser gång på gång vilket gör att du blir mer bekväm. Kommer det in en ny deltagare har den personen lättare att dras med när han eller hon ser att de andra redan kan. Samma sak gäller för en gudstjänst.

Kiviks församling hade fler gudstjänstdeltagare 2009 än något annat år sedan Svenska Kyrkan blev fri från staten.  Kyrkoherden Per Frostensson leder en församling med högmässan i fokus. Och det engagerar. Han beskriver mässan som en rituel lek, som inte är prästens soloföreställning.

På församlingens webbplats står det: Livet i Kiviks församling blir aldrig omodernt. Nu gör vi vårt 850 år.

Kiviks församling bildades vid årsskiftet2002 genom en sammanläggning av de tre medeltida församlingarna Ravlunda, Vitaby och Södra Mellby. I församlingen finns tre kyrkor, Ravlunda och Vitaby anrika medeltidskyrkor och Södra Mellby ljusa och rymliga 1800-talskyrka. På sommaren öppnar man också Kiviks kapell, ett stenkast från Östersjön.