Konfirmandmaterial på webben

Via Mystica heter ett konfirmandmaterial funnits ute några år. Det är utgivet på Svenska Kyrkans förlag Verbum. Via Mystica har också sin egen webbplats.

Via Mystica handlar om tre olika resor: livets resa från vår födelse till vår död,världens resa från alltings skapelse till en dag då allting tar slut ochgudstjänstens resa, från den inledande lovsången till den avslutande sändningen ut i världen. Men de olika resorna hänger ihop och de tre reseskildringarna berättar egentligen om samma sak: att Gud är nära oss genom hela livet.

På webbplatsen finns en del länkar som berättar något om de tre författarnas källor och vad de vill visa sina läsare. Länklistor är lite som litteraturlistan i slutet av en bok.

Webbplatsen tycks vara gjort i första hand för konfirmandernas ledare och lärare. Den är byggd med WordPress och ligger på en WordPress-server, inte hos egna förlaget Verbum. Vanliga funktioner i WordPress som möjlighet att kommentera artikel är borttagna på de flesta sidorna. Så det är inte så att webbplatsen direkt uppmuntrar till kontakt mellan författare och bokens brukare, eller konfirmandledare emellan.

Via Mystica är också namnet på en rockmässa i multimediaformatsom första gången spelades – eller firades? – i Annedalskyrkan 2002. Den har fått spridning från Göteborg till många andra stift och församlingar i Svenska Kyrkan. En artikel på Svenska Kyrkans baksida för Luleå stift 2008 berättar så här. Mässan Via Mystica finns nu i version 3.0.

Webbplatsen annonseras på Verbums egen webbplats. Jag, Martin som är redaktör för Livet i Svenska Kyrkan, har sökt på nätet för att hitta församlingar som berättar om hur de använder Via Mystica. Jag kan se att det finns publicerade pdf:er där namnet förekommer. Kan vara i en verksamhetsplan eller liknande. Men jag behöver hjälp att länka till en församlings webbplats med en artikel om materialet i bruk.

Tillägg 16:59 Linda Jerrewing på Verbum berättar att hon öppnat upp för kommentarer hela webbplatsen för Via Mystica. Det var bra. Tack, Linda.