Medeltida skulptörs verk och ungdomar i Bollnäs i samma musikal

I Bollnäs-Rengsjö församling tar man hjälp av en av Hälsinglands största konstnärer genom tiderna, Haaken Gulleson. Hans medeltida skulpturer möter nutiden och ungdomen i en ny musikal som Svenska Kyrkan i Bollnäs nu sätter upp. Det är en grupp av årets konfirmander gör musikalen, som ska uppföras i maj.

I en annan version hade musikalen Vattendroppar premiär för tre år sedan. Det är Lotta Norell, församlingspedagog i Bollnäs-Rengsjö församling som tillsammans med musikern Anders Skogh och regissören Christer Dahlberg leder den konfirmandgrupp som ska göra musikalen.

Deras projekt stöds av medel från Svenska Kyrkan på nationell nivå och är ett av tre ungdomsprojekt i Uppsala stift. Ett annat i Gävle är inriktat på gymnasister och det tredje handlar om gudstjänstförnyelse i Roslagsbro-Vätö.

Lotta Norell berättar gärna och med eftertryck om hur många duktiga ungdomar man har i församlingen. Det finns många andra uppgifter än skådespelande, arbete med scenografi, ljus och ljud eller att sy dräkter. Alla ungdomar får ge sitt bidrag och i slutet av maj berättas en ny version av historien om Haaken Gullesons figurer.

Artikeln på Uppsala stifts webbplats.
Läs hela artikeln av Mats Lagergren i Svenska Kyrkans Tidnings bläddertidning.