Mycket rent vatten ska det bli

Just nu pågår årets största insamling i Svenska Kyrkan. Målet är att ge människor i världen rent vatten. Bristen är stor. Varje peng behövs.

I Uppsala Domkyrkoförsamling är varje fastetid en viktig tid för insamling. Intrycket är att församlingen i år lägger in en extra växel och gör lite nya grejer. I domkyrkan finns en butik. Igår skänktes alla intäkter till Svenska Kyrkans internationella arbete för rent vatten. Församlingens mål är att totalt samla in 60.000 kronor. I halvtid hade 30.000 kr kommit in och nu återstår två veckor.

Församlingen har en internationell grupp med anställda, förtroendevalda och frivilliga medlemmar. Pengarna från betaltoaletterna i Katedralkaféet går under fastetiden till insamlingen. I stadsdelskyrkan Vindhem har man haft brödförsäljning efter gudstjänstenförsamlingens öppna förskolor skänker sina kaffekassor. Församlingen använder Domkyrkans sida på Facebook för att informera om sin webbinsamling. Redan de första fyra dagarna i februari kom det in 5.000 kronor.

Svenska Kyrkans Tidning rapporterar

Insamlingar i andra församlingar runt om i landet

Det är lätt att starta en egen insamling på webben.