360 grader kyrka

I Uppsala har tre av stadens kyrkor fotograferats i 360 grader och panoramabilderna från Helga Trefaldighets kyrka, Domkyrkan och Gamla Uppsala kyrka finns ute på nätet nu.

Den som klickar in sig kan manövrera sig runt i kyrkorna och se sig omkring ett helt varv, även upp i taket och ner i golvet. Fotografen Jon Baxendale berättar på församlingarnas gemensamma webbplats Livet.nu att han satt samman fler än 1000 fotografier för att få fram effekten.

Jag var tvungen att vänta jättelänge för att kunna ta de olika bilderna, eftersom det inte får vara människor i vägen. En enda bild kan nämligen behöva 30 sekunders exponering. Fast värst av allt var de 20 minuter som jag väntade i domkyrkan på att damen i grå kappa skulle flytta sig, tills jag förstod att det var en skulptur av jungfru Maria,

Alla som har sett Anders Widoffs skulptur av Jesus mor Maria bakom högaltaret i Uppsala Domkyrka förstår att Jon kunde ta miste.

Se tre kyrkor i Uppsala i 360 grader
Det finns fler kyrkor i Sverige att se i 360 grader. Vilka? Tipsa bloggen Livet i Svenska Kyrkan så blir det länkar härifrån och till dem också. Mejla martin.garlov@svenskakyrkan.se eller skicka sms till 0733-578 501