Antecknade i kyrkböckerna kan bli medlemmar

”De antecknade” är ett nytt projekt inom Kyrkokansliet i Uppsala som handlar om att nå ungdomar  som antecknats i Svenska Kyrkans medlemregister utan att de är döpta och därför inte medlemmar.

Barn som är födda efter den 1 januari 1996 – när Svenska Kyrkan ändrade sina medlemsregler – och som inte döpts, men genom att en förälder eller båda var medlemmar i Svenska Kyrkan när det föddes har antecknats i Svenska kyrkans register i avvaktan på dop. Ett skäl till anteckningen är också att de hör till en familj där de myndiga vuxna är medlemmar. När antecknade barn blir myndiga och vuxna, så kommer anteckningen att tas bort.

I snart 15 år har det talats en del om vikten av att kommunicera med föräldrarna, med barnen och ungdomarna, för att återkommande erbjuda dop och medlemskap. Många ungdomar döps inför sin konfirmation. Men alla ungdomar som är antecknade är inte med i konfirmationsundervisningen.
Projektet ”De antecknade” har startats för att hitta nya vägar att nå de antecknade ungdomarna. Först görs en inventering i några församlingar och stift för att se vad som redan görs – och vad som borde göras, kan man tänka. Det kan finnas upp emot 200.000 barn och ungdomar antecknade i Svenska Kyrkans  medlemsregister. Några tiotusentals av dem närmar sig sin 18-års dag.
På Svenska Kyrkans gemensamma intranätet kommer det senare i år att finnas inspirationsmaterial, goda exempel och verktyg för församlingar och stift. Det kan man nu läsa på samma intranät.

För mer information, kontakta Svenska kyrkans informationsservice 018-16 96 00 och  Marja-Anne Casparsson

Läs mer om de unga antecknade: En debattartikel av Johan Blix, först i Svensk Kyrkotidning och Mikael Pålsson senare i samma tidning. Båda också här på Livet i Svenska Kyrkan.