Teater i kyrkan: Örebroförsamling spelar nyskrivet krönikespel på platsen där det hände

Under kalla vintern satt församlingens kyrkoherde på lediga stunder på riksarkivet och i riksdagens arkiv. Han borrade sig ner i de historiska dokumenten från en sommar för precis 200 år sedan. När 1810 års riksdag med de fyra stånden var samlad i den då lilla sömniga staden Örebro. S:t Nicolai kyrka vid Stortorget blev då riksdagshus och skolhuset intill blev samlingsplats för bondeståndet.

Så kom han ut från arkiven med ett nyskrivet krönikespel. Med Mia Nilsson som regissör får krönikespelet Tiden före valet nu urpremiär måndag 16 augusti.

Sommaren 2010 blir kyrkan teaterlokal och skolhuset – som sedan länge är församlingshem – blir åter platsen för  allvarliga överläggningar och uppsluppen fest.

Det gäng av amatörskådisar, musiker och dansare hämtas från teatergrupper i Örebro och stadens närhet. En och annan medverkade jobbar till vardags i församlingen eller i en grannförsamling. Här syns en kyrkomusiker, ett par församlingspedagoger, en husmor och en diakon.

Krönikespelet är Nikolai fösamlings stora – men inte enda – bidrag till det jubilerande Örebro, som firar att staden var platsen för den riksdag 1810 som valde Jean Baptiste Bernadotte till ny svensk tronföljare.

Läs mer om Krönikespelet på församlingens webbplats.

Församlingens kyrka blir den 21 augusti platsen för en högtid i närvaro av kungaparet som uppmärksammar det historiska valet. På söndagen kommer ärkebiskop Anders och stiftets biskop Hans-Erik att leda en högtidlig mässa.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,